Home » Știință » Descoperire în premieră în Sistemul Solar: astronomii au găsit un inel în jurul unei planete pitice

Publicat: 15.10.2017
Dincolo de orbita planetei Neptun sunt sute sau chiar mii de planete pitice misterioase, majoritatea despre care nu ştim aproape nimic, dar care prezintă particularităţi interesante.

Un astfel de caz este reprezentat de Haumea, o planetă pitică distantă căreia îi ia 284 de ani tereştri pentru a orbita Soarele. Haumea este prima planetă din categoria ei unde s-a observat că este înconjurată de un sistem de inele, scrie Science Alert.

Desigur, se cunoaşte că planetele masive, în special giganţii gazoşi, sunt înconjuraţi de inele, cel mai elocvent caz fiind Satrun; dar s-au putut observa astfel de sisteme inelare şi în jurul planetelor Jupiter, Uranus şi Neptun.

În trecut, savanţii au identificat două inele în jurul unui corp ceresc Chariklo, una dintre populaţiile mici numite centauri care orbitează Soarele şi care se află între Jupiter şi Neptun.

Inelul lui Haumea este primul pe care astronomii l-au observat într-o planetă mică ce nu este centaur.

Descoperirea a fost făcută de o echipă condusă de astronomul Jose Luis Ortiz de la Instituto de Astrofísica de Andalucía din Spania. Cercetătorii de la 10 laboratoare diferite au observat Haumea cu 12 telescoape diferite din Europa, pe măsură ce trecea prin faţa unei stele numite URAT1 533–182543 – un eveniment pe care astronomii l-au numit ocultaţie.

Conform echipei, inelul planetei are o grosime de 70 de kilometri şi o rază de 2.287 kilometri, iar Haumea se roteşte de trei ori în jurul axei sale în acelaşi timp în care o particulă din inel completează o mişcare de revoluţie.

Planeta are o formă neobişnuit de alungită/elipsoidală, cu axe de 2.322 kilometri pe orizontală şi 1.704 kilometri pe verticală. Astronomii nu au detectat o atmosferă globală.

„Descoperirea unui inel în jurul planetei Haumea – un corp mult mai îndepărtat, dintr-o clasă diferită, mai mare ca Chariklo, cu sateliţi şi cu o formă alungită, are numeroase implicaţii”, au precizat autorii lucrării publicate în jurnalul Nature.

Cercetătorii au descoperit că planeta pitică Ceres are multă apă – VIDEO