Home » Știință » Fizicienii au descoperit un nou tip de fuziune explozivă ce i-a îngrijorat atât de tare încât au dorit să ascundă rezultatele

Publicat: 05.11.2017
Un grup de cercetători israelieni de la Universitatea Tel Aviv au descoperit un nou tip de fuziune care are loc între quarci şi au fost atât de îngrijoraţi încât aproape nu şi-au publicat rezultatele.

Descoperirea ar fi putut însemna începutul unei noi ere subatomice, dar în urma cercetărilor s-a descoperit că există limite ale potenţialului, limite care pot fi atât dezamăgitoare, cât şi binevenite, scrie Science Alert.

Descoperirea formei de fuziune energică vine cu limite care o fac improbabil pentru tehnologiile care urmăresc obţinerea energiei electrice din fuziunea nucleară. Înseamnă, de asemenea, că nu poate fi utilizată pentru viitoarele arme nucleare.

„Trebuie să recunosc că atunci când am realizat că o astfel de reacţie este posibilă, m-am speriat”, a precizat Marek Karliner, de la Universitatea din Tel Aviv. „Din fericire, reacţia este limitată”.

De mai bine de un secol, savanţii au înţeles că particulele care alcătuiesc nucleul unui atom sunt ţinute în loc de o cantitate impresionantă de energie. Separarea sau împreunarea lor se face cu eliberarea unei cantităţi mari de energie, care a dus, în cazul fisiunii, la arme atomice, dar şi la energie nucleară.

În studiul recent, echipa de cercetători a investigat particulele mai mici decât protonii şi neutronii care alcătuiesc nucleul, anume quarcii, încercând să-i rearanjeze într-o manieră similară cu cea a protonilor şi neutronilor.

Quarcii sunt de şase tipuri: sus (u), jos (d), farmec (c), straniu (s), top (t) şi bază (b). Aceştia se pot grupa în grupuri de câte trei formând barionii. Spre exemplu, barionul Xi c++ este alcătuit din doi quarci c şi un quarc u, care este mult mai greu decât quarcii u şi d găsiţi în protoni şi neutroni.

Conversia masei în energie este originea puterii fisiunii şi fuziunii, astfel comparând energia obţinută din procesele atomice cu noul proces subatomic, ne putem face o impresie a energiei care se găseşte ascunsă în legătura dintre aceste particule elementare precum quarcii.

Cercetătorii au aflat astfel că fuzionarea a doi quarci farmec ar da 12 megaelectronvolţi (MeV), în condiţiile care o bombă cu hidrogen eliberează aproximativ 17 MeV. Dacă se folosesc quarci mai grei precum quarcii b, se obţin 138 MeV, mult peste capacitatea oricărei arme cu distrugere în masă.

Din fericire însă, quarcii b nu pot fi manipulaţi în aceeaşi manieră ca atomii, pentru că nu sunt suficient de stabili şi se transformă în quarci mai uşori.

Surpriză pentru fizicieni: o particulă nouă şi bizară indică existenţa unei noi forme de materie