Home » Știință » Într-o demonstraţie în premieră, cercetătorii au arătat că impulsurile de lumină pot activa neuronii. Descoperirea poate duce la tratarea multor boli mintale

Publicat: 22.11.2017
Cercetătorii au arătat cum impulsurile foarte scurte de lumină pot afecta direct activarea neuronilor. Aceştia speră că experimentul poate duce la terapii de ultimă generaţie pentru o serie de tulburări psihice.

Multe boli mintale au fost asociate cu lumina: de la problemele legate de ritmul circadian la tulburări de sezon, lumina poate avea un impact profund asupra sănătăţii noastre, scrie Futurism.

În noul studiu, cercetătorii au testat această teorie, utilizând impulsuri de lumină care nu numai că pot activa neuronii, ci şi pot modifica tiparele şi direcţiile în care sunt activate.

Studiul, publicat în jurnalul Nature Physics, a fost realizat pe şoareci de o echipă de cercetători de la Universitatea din Illinois, condusă de Stephen Boppart. Este prima demonstraţie a controlului coerent, o practică ce foloseşte impulsurile de lumină pentru a controla funcţionalitatea celulelor vii. Succesul acestei demonstraţii poate permite cercetătorilor să elaboreze noi metode pentru a trata tulburările mintale prin folosirea luminii pentru a redirecţiona activitatea neurală.

Boppart şi echipa sa au folosit neuroni modificaţi genetic pentru a-i face sensibili la lumină. Deşi celulele sunt modificate, cercetătorii susţin că aceleaşi rezultate pot fi posibile în celulele care sunt sensibile la lumină în mod natural, precum cele găsite în retină.

„Proverbul ‘ochiul este fereastră către suflet’ are un sâmbure de adevăr, deoarece corpurile noastre răspund la lumină. Fotoreceptorii din retinele noastre se conectează cu diferite părţi ale creierului nostru pentru a controla dispoziţia, ritmul metabolic şi ritmul circadian”.

În cadrul experimentului, echipa a folosit impulsuri rapide de lumină care aveau o durată mai mică de 100 de femtosecunde ( o femtosecundă este 10^-15 secunde). Aceasta are un efect diferit decât sursele de lumină naturale, deoarece este o cantitate mare de energie pe un timp extrem de scurt. Echipa a schimbat atât durata impulsurilor, cât şi lungimea de undă a lor pentru a explora răspunsurile diferite care erau posibile.

Deşi această demonstraţie este mai degrabă un prim pas decât o concluzie, echipa este încrezătoare că metodele pot avea aplicaţii clinice într-o bună zi.

A fost descoperit un nou tip de neuron cu un rol foarte important