Home » Știință » Descoperire demnă de Premiul Nobel: fizicienii au găsit o nouă formă a materiei care este pe cât de bizară, pe atât de fascinantă

Publicat: 17.12.2017
Profesorul Peter Abbamonte şi studenţii lui Anshul Kogar şi Mindy Rak, împreună cu colegii de la Universitatea Illinois, Universitatea California şi Universitatea Amsterdam, au dovedit existenţa formei de materie, care a lăsat cercetătorii perplecşi de la prima teoretizare a ei acum 50 de ani.

Echipa a studiat cristale ale metalului de tranziţie 1T-TiSe2 pe bază de seleniu şi titan, reproducând de cinci ori rezultatele surprinzătoare. Jasper van Wezel de la Universitatea Amsterdam a oferit interpretări teoretice cruciale ale rezultatelor experimentale, scrie Scienmag.

Noua formă a materiei este numită excitoniu, un condensat care prezintă un fenomen cuantic macroscopic, precum un superconductor sau superfluid. Este realizat din excitoni, particule care se formează în perchi cuantice bizare, formate dintr-un electron care s-a deplasat şi spaţiul pe care l-a lăsat în urmă.

Sfidează raţiunea, dar se pare că atunci când un electron care se află la marginea benzii unui semiconductor poate sări peste golul de energie, lăsând în urmă o „gaură”. Aceasta se comportă ca o particulă cu sarcină pozitivă şi atrage electronul scăpat. Acestea formează o particulă compusă, un exction.

Deşi existenţa lui a fost teoretizată acum aproape jumătate de secol, doar tehnologia modernă a permis descoperirea în sine a noii forme de materie.

„Rezultatul este de o semnificaţie cosmică”, a afirmat Abbamonte. „De la stabilirea numelui în anii ’60, de teoreticianul de la Harvard Bert Halperin, fizicienii au încercat să-i demonstreze existenţa. Cercetătorii au dezbătut dacă este un izolator, conductor perfect sau un superfluid, aducând argumente puternice din toate părţile”, a adăugat acesta.

Descoperirea echipei a fost publicată pe 8 decembrie 2017 în revista Science.

Descoperirea care va REVOLUŢIONA lumea! Specialiştii confirmă existenţa unui alt tip de materie