Home » Stiinta » În urma unui studiu de amploare, astronomii au ajuns la concluzia că Sistemul nostru Solar are o particularitate interesantă

Autor: Alexandru Voiculescu 01.14.2018
O echipă internaţională de astronomi condusă de astrofizicianul Lauren Weiss de la Universitatea Montreal a descoperit că exoplanetele care orbitează aceeaşi stea tind să aibă dimensiuni similare şi un spaţiu orbital regulat între ele, ceea ce nu este cazul Sistemului Solar. Această descoperire poate sugera că alte sisteme planetare au o istorie diferită a formării faţă de al nostru.

Mulţumită telescopului spaţial Kepler, lansat de NASA în 2009, se cunosc mii de exoplanete. Aceste date masive permit cercetătorilor nu numai să studieze sisteme individuale, dar şi să analizeze caracteristicile generale ale acestora, scrie Science Daily.

În noua analiză, echipa lui Weiss s-a concentrat pe 909 planete ce aparţin de 355 de sisteme solare multi-planetare aflate la distanţe de 1.000 – 4.000 de ani lumină faţă de Terra. Utilizând o metodă statistică, echipa a găsit două tipare surprinzătoare. Aceştia au găsit că planetele vecine au tendinţa să fie de aceleaşi dimensiuni. Au mai descoperit şi că spaţiul dintre orbite tinde să fie constant.

„Planetele dintr-un sistem tind să fie de aceleaşi dimensiuni şi cu spaţiu regulat între ele”, a explicat Weiss.

Noua descoperire are implicaţii majore pentru înţelegerea modului de formare al sistemelor planetare. În teoria clasică, planetele se formează din şi în discul protoplanetar care înconjoară noua stea formată. Astfel, sistemul planetar format poate fi uniform, ca în observaţiile din acest studiu.

Totuşi, în Sistemul nostru Solar, planetele din inteior au spaţiu mare între ele şi dimensiuni diverse. Există, de asemenea, multe dovezi conform cărora Jupiter şi Saturn au afectat structura iniţială a sistemului, cel puţin în cazul primelor patru planete de la Soare.

Cea mai apropiată stea de Sistemul nostru Solar a devenit mult mai interesantă în urma unei descoperiri