Home » Știință » Andromeda, galaxia care va intra în coliziune cu Calea Lactee. Când va avea loc evenimentul şi cele mai importante descoperiri legate de ea

Andromeda, galaxia care va intra în coliziune cu Calea Lactee. Când va avea loc evenimentul şi cele mai importante descoperiri  legate de ea
Publicat: 11.02.2018
Galaxia Andromeda este cel mai îndepărtat obiect spaţial ce poate fi observat cu ochiul liber, desigur atunci când sunt condiţii propice. Galaxia apropiată de Calea Lactee se află pe o traiectorie de coliziune cu galaxia noastră, însă evenimentul va avea loc în următoarele miliarde de ani.

Andromeda se află la 2,5 milioane de ani lumină de Pământ şi a reprezentat în ultimii ani cel mai bun loc pentru studierea galaxiilor spirală, informează Space

Locaţia

Galaxia este localizată în nordul constelaţiei ce poartă acelaşi nume. Aceasta poate fi vizibilă pe un cer întunecat din zonele nepoluate. Galaxia Andromeda conţine o concentraţie de materie în centrul său, înconjurată de un disc de gaze, praf şi stele. Deşi Andromeda conţine aproximativ un trilion de stele, Calea Lactee este mult mai mare deoarece, conform unor teorii, galaxia noastră conţine mai multă materie întunecată.

Andromeda şi Calea Lactee se află pe o traiectorie de coliziune ce va schimba structura ambelor galaxii. Cele două sisteme stelare se deplasează una către cealaltă cu o viteză de 112 kilometri pe secundă, iar astronomii susţin că ciocnirea se va produce peste 4 miliarde de ani, contopirea completă având loc în şase miliarde de ani. Până atunci, Soarele se va transforma într-o stea roşie gigantă. Fluxul proaspăt de praf va duce la formarea unor noi stele în noua galaxie ”Milkomeda”, iar Pământul ar putea fi împins în exteriorul galaxiei.

Coliziunile dintre galaxii fac parte din natura şi evoluţia universurilor, atât Andromeda, cât şi Calea Lactee deţin trăsături ale unei coliziuni anterioare cu alte galaxii.

Primele observaţii din istorie

În 964, în lucrarea sa ”Cartea Stelelor Fixe”, astronomul persan Abd al-Rahman al-Sufi descria galaxia ca fiind ”un mic nor”. În 1764, Charles Messier a denumit galaxia M31, deşi anterior astronomul german Simon MArius a descris sistemul stelar ca fiind o nebuloasă. Prima imagine cu Andromeda a fost realizată în 1887 de către Isaac Robets.

În 1920, galaxia a reprezentat subiectul marii dezbateri dintre astronomii americani Halow Shapley şi Heber Curtis. În acea perioadă,  astronomii considerau că galaxia noastră reprezintă întrgul univers, iar structurile observate sunt nebuloasele din interiorul acestuia.  Însă Curtis a descoperit nenumărate trăsături distincte ale sistemului, astfel clasificându-l ca fiind o galaxie distinctă.

Discuţiile au fost încheiate în 1925, când Edwin Hubble a identificat un tip diferit de stea denumit variabila Cepheid (stea ale cărei caracteristici permit realizarea măsurătorilor precise de la distanţă, în interiorul galaxiei Andromeda. Având în vedere că Shapley a determinat că galaxia noastră se întinde pe 100.000 ani lumină, calculele lui Hubble au dezvăluit că zona observată de el se află la o distanţă prea mare pentru a fi în Calea Lactee.

Descoperirile recente privind Andromeda

Modul în care specialiştii înţeleg dimensiunea galaxiei Andromeda a evoluat în ultimii ani. În 2015, cu ajutorul analizelor realizate de telescopul Hubble, a fost descoperit un halo de materie în jurul galaxiei de 1.000 de ori mai mare decât se credea anterior. Tot în 2015 a fost prezentată ce mai detaliată imagine cu Andromeda prin intermediul unui mozaic realizat din imaginile înregistrate de telescopul Hubble. Mozaicul conţine 7.398 de imagini realizate din 411 puncte diferite. În imagine sunt prezentate peste 100 de milioane de stele în interiorul galaxiei.

În 2017 a fost descoperită prezenţa găurilor negre, fiind descoperite două găuri negre supermasive ce orbitau una în jurul celeilalte.  După analize realizate de telecopul cu raze x Chandra, în 2013, au fost descoperite 26 de posibile găuri negre în Andromeda. Alte 40 de găuri negre au fost observate în 2016 cu ajutorul telescopului NuSTAR al NASA.

În Andromeda au mai fost observate ”naşterea” şi moartea unor stele şi radiaţii gamma ce ar putea sugera existenţa materiei întunecate.