Home » Știință » Savanţii vor realiza ceva ce pare desprins dintr-un scenariu SF: pentru prima dată, antimateria va fi transportată pentru a se efectua un experiment inedit

Publicat: 04.03.2018
În cadrul noului studiu al cercetătorilor din cadrul proiectului antiProtno Unstable Matter Annihilation, o camionetă va fi cel mai important element. Un miliard de antiprotoni vor călători de la CERN la ISOLDE (Isotope mass Separator On-Line), care se află la câteva sute de metri distanţă.

Deceleratorul de antiprotoni de la CERN creează (desigur!) antiprotonii, pe când ISOLDE creează radioizotopii. Atunci când antimateria de la CERN va fi transportată la ISOLDE, cercetătorii doresc să analizeze interacţiunea dintre cele două forme ale materiei, scrie Science Alert.

Recipientul în care se va afla antimateria va fi un „termos” magnetic complicat, care va avea temperatura de doar 4 grade Kelvin (-269 grade Celsius). Deşi se pot produce şi depozita cantităţi însemnate de antimaterie, până acum, nimeni nu le-a pus într-un recipient şi le-a transportat.

Radioizotopii vor fi de litiu-11, o formă de materie radioactivă, cu neutroni instabili. Observarea modului în care antimateria reacţionează cu materia (de orice formă) este dificilă, mai ales când sunt implicaţi atomi mai mari, cu mai mulţi protoni şi neutroni. Înţelegerea modului în care aceste particule subatomice se organizează şi formează elemente din ce în ce mai mari este o sarcină mult prea dificilă pentru ştiinţa actuală.

Unii cercetători suspectează că neutronii pot forma ceva ca un strat subţire în jurul nucleului. Dar acesta este fragil? Este constituită dintr-o auroelă sub anumite condiţii? Întrebări de felul acesta nu sunt doar academice, ci au implicaţii în varii domenii, de la astrofizică la chimie.

„Unul dintre motivele pentru înţelegerea straturilor şi aureolelor este atât de important încât constă în realizarea multor observaţii astrofizice”, a precizat Panagiota Papakonstantinou de la Institutul Ştiinţelor din Daejon, Coreea de Sud.

O altă problemă care a reprezentat un impediment este că atomii denşi, cu mulţi neutroni, sunt radioactivi. Aşadar, dacă vrei să studiezi straturile sau aureolele din jurul nucleului, trebuie să fii rapid. Timpul de înjumătăţire al litiului-11 este de doar 8,6 milisecunde.

Cum ar arăta un univers constituit din antimaterie?

Pământul este bombardat de o cantitate mare de antimaterie şi nimeni nu cunoaşte motivul