Home » Știință » Calea către descoperirea vieţii extraterestre s-a lovit de un mare obstacol, reprezentat de lipsa de fosfor din Univers

Publicat: 13.04.2018
Cercetătorii de la Universitatea Cardiff sugerează că există o lipsă a unui element chimic esenţial pentru viaţă: fosforul.

Fosforul este doar unul dintre foarte puţinele elemente esenţiale pentru viaţă, fiind crucial pentru adenozin trifosfat (ATP), pe care celulele îl folosesc pentru a depozita şi transfera energia. Doar recent, astronomii au început să caute originea fosforului cosmic şi au găsit câteva suprize. În particular, elementul este format în supernove – exploziile stelelor masive – dar cantitatea văzută până acum nu se potriveşte cu modelele noastre computerizate. Mă întreb ce implicaţii erau pentru viaţa de pe alte planete dacă o cantitate imprevizibilă de fosfor este aruncată în spaţiu şi folosită apoi în crearea de noi planete”, a precizat Jane Greaves, membră a echipei de cercetare de la Cardiff.

Echipa a folosit telescopul William Herschel al Marii Britanii, localizat în Palma din Insulele Canare, pentru a observa lumina în infraroşu a fosforului şi a fierului din Nebuloasa Crabului, scrie Phys.

„Este doar al doilea studiu asupra fosforului care a fost realizat. Primul s-a concentrat pe rămăşiţele supernovei Cassiopeia A şi am putut compara diferite explozii stelare pentru a vedea dacă au eliberat proporţii diferite de fosfor şi fier. Primul element susţine viaţa, iar al doilea este un element crucial pentru mizeul planetei noastre”, a precizat Phil Cigan, unul dintre cercetători.

Totuşi, „acestea sunt rezultate preliminare, pe care le-am extras în doar câteva săptămâni”, a afirmat Cigan.

Ceea ce indică însă poate fi valid: materialul aruncat în spaţiu poate varia enorm în ceea ce priveşte compoziţia chimică. „Calea prin care fosforul se poate transporta pare mai degrabă precară. Credem deja că doar câteva minerale cu fosfor care au ajuns pe Terra – probabil în meteoriţi – au fost suficient de reactive pentru a fi implicate în crearea de proto-biomolecule. Dacă fosforul provine din supernove, apoi călătoreşte prin spaţiu în roci meteoritice, mă întreb dacă o planetă tânără poate fi în situaţia în care nu dispune de suficient fosfor din cauza locului în care a apărut?”. În acest caz, emergenţa vieţii, aşa cum o cunoaştem, este improbabilă într-un mediu cu puţin fosfor, chiar dacă restul condiţiilor sunt similare cu cele de pe planeta noastră.

Cele 4 locuri din Sistemul Solar în care ar putea exista viaţă extraterestră