Home » Știință » Savanţii au creat din greşeală o enzimă-mutant care poate consuma deşeurile de plastic

Publicat: 21.04.2018
În urmă cu doi ani, cercetătorii japonezi au descoperit un microb în solul unei uzine de reciclare a plasticului care a evoluat să poată consuma deşeuri. Acum, după examinarea modului în care microorganismele descompun plasticul, savanţii au creat o enzimă-mutant care este chiar şi mai eficientă în distrugerea plasticului decât bacteria, reprezentând pe viitor o posibilă soluţie la acest flagel al omenirii.

Conform Science Alert, noul studiu a fost realizat de cercetătorii britanici de la Universitatea Porthsmouth şi americani de la National Renewable Energy Laboratory (NREL). „Descoperirea neanticipată sugerează că există loc pentru îmbunătăţiri viitoare ale enzimelor, fiind mai aproape de o soluţie de reciclare pentru muntele în continuă creştere a plasticului aruncat”, a precizat biologul John McGeehan, conducătorul principal al studiului.

Oamenii de ştiinţă au descoperit că bacteria Ideonella sakaiensis, care descompune plasticul, a învăţat doar recent acest truc, ceea ce înseamnă că este înceată, sau cel puţin mai lentă decât potenţialul enzimei care se află la baza mecanismului de consumare a plasticului. „După doar 96 de ore se poate vedea clar prin microscopie electronică faptul că enzima degradează plasticul”, a precizat biologul Bryon Donohoe de la NREL din SUA. „Fiind capabili să vedem mecanismul intern al acestui catalizator biologic, ne-a oferit posibilitatea să venim cu un model pentru a crea o enzimă mai rapidă şi mai eficientă”, a adăugat acesta.

După o ajustare a enzimei originale, s-a observat că, „în mod surprinzător, am găsit că enzima-mutant este mai eficientă în degradarea plasticului”, a adăugat Nic Rorrer de la NREL.

Cât de periculoase sunt pungile de plastic pe care le folosim