Home » Știință » Se anunţă o nouă revoluţie în sport: dopajul viitorului poate fi rescrierea codurilor genetice ale sportivilor

Publicat: 25.04.2018
Într-un viitor nu prea îndepărtat, atleţii pot trişa cu ajutorul unei metode care ar fi mult mai greu, dacă nu imposibil, de detectat. Este vorba despre „dopajul cu gene”. Savanţii pot rescrie codul genetic prin modificările şi editările genetice, ceea ce înseamnă că, pe viitor, competiţiile vor fi dominate de aceşti sportivi „amplificaţi”.

Din punct de vedere ştiinţific, lucrurile sunt relativ simple dacă ne raportăm la progresul geneticii din ultimele decenii. Astfel de lucruri s-au realizat în planete, unde oamenii de ştiinţă folosesc un virus pentru a introduce o genă utilă. În teorie, savanţii pot aplica acelaşi proces pentru a crea sportivi mai performanţi, potrivit Futurism.

Spre exemplu, un savant poate instrui un virus pentru a introduce o genă care încurajează corpul să producă proteina numită EPO (erythropoietin). Aceasta ajută la alimentarea ţesutului cu oxigen, de aceea, pentru a-şi îmbunătăţi performanţele, sportivii şi l-au administrat în forma injectabilă. Însă, detectarea acestuia este simplă şi se poate depista imediat la testele antidoping.

„Detectarea proteinei în excess produsă de organism este o sarcină mult mai dificilă. Savanţii trebuie să caute copii în plus ale genei în sângele sportivului sau în alte mostre biologice”, conform afirmaţiilor lui Olivier Rabin, director executiv la World Anti-doping Agency (WADA). De asemenea, cercetătorii trebuie să cunoască codul genetic al sportivului înainte de a fi fost editat, altfel se poate presupune şi că individul s-a născut cu acele gene în plus.

Apoi, mai este şi editarea genetică. Spre deosebire de modificarea genetică, care implică adăugarea genelor, editarea genetică are în vedere tăierea şi lipirea genelor pe care o persoană deja le are. Altfel spus, un sportiv cu codul genetic editat nu ar avea gene în plus pe care oficialii să le detecteze.

Pentru a preveni această problemă, WADA doreşte ca toţi sportivii olimpici să prezinte o copie cu codul genetic complet. Acesta este un territoriu oarecum straniu în termeni de intimitate, iar problema devine şi mai bizară în contextul în care unii sportivi sunt minori. În plus, măsura nu ar împiedica „dopajul genetic” din toate sporturile, întrucât ar fi nevoie de o copie a fiecărui sportiv, nu numai a celor olimpici.

O dietă vegetariană poate provoca modificări genetice pe termen lung – FOTO