Home » Stiinta » O descoperire marchează o premieră în ştiinţa exoplanetelor. Atmosfera unui ”Saturn fierbinte” prezintă particularităţi fascinante

Autor: Alexandru Voiculescu 05.10.2018
Savanţii de la Universitatea Exeter au detectat o atmosferă a unei exoplanete care este lipsită de nori. Descoperirea este esenţială pentru înţelegerea acestor tipuri de corpuri din afara Sistemului Solar.

Astronomul Nikolay Nikolov şi echipa sa au ajuns la concluzia că WASP-96b, un „Saturn fierbinte”, are o atmosferă lipsită de nori, scrie Science Daily.

Utilizând instalaţia Very Large Telescope a ESA din Chile, echipa a putut studia atmosfera planetei atunci când tranzita steaua sa aflată la o distanţă de 980 de ani lumină, în constelaţia Phoenix.

Spectrul lui WASP-96b arată amprenta completă a sodiului, care poate fi observată doar într-o atmosferă lipsită de nori. „Am analizat mai mult de 20 de spectre de tranzite ale exoplanetelor. WASP-96b este singura exoplanetă care pare să fie lispită complet de nori şi arată o semnătură clară a sodiului, făcând-o o planetă standard pentru caracterizare. Până acum, sodiul a apărut în cantităţi mici sau lipsea complet”.

Norii pot exista în atmosferele planetelor, indiferent de temperatură, de la medii foarte reci, aşa cum se întâmplă la giganţii gazoşi ai Sistemului Solar, la exoplanete fierbinţi, precum gigantul gazos WASP-96b aflat la o distanţă mică de steaua sa.

Cercetătorii au descoperit o exoplanetă extrem de stranie şi întunecată: este atât de neagră încât absoarbe aproape toată lumina primită de la steaua sa