Home » Știință » Astronomii au fotografiat accidental ceea ce poate fi prima imagine directă cu o exoplanetă în curs de formare

Publicat: 11.05.2018
Uneori, cele mai uimitoare descoperiri pot fi realizate din întâmplare. De această dată o echipă internaţională de astronomi a fotografiat accidental ceea ce cred că ar putea fi o planetă în proces de formare, aflată la 600 de ani lumină.

Steaua binară denumită CS Cha este localizată în sudul constelaţiei Cameleonului. Conform Science Alert, steaua are  aproximativ 2-3 milioane de ani vechime, ceea ce o face să fie mediul perfect pentru dezvoltarea discurilor protoplanetare de praf şi gaz, necesare procesului de formare al planetelor.

Exact un astfel de disc sperau cercetătorii să descopere atunci când au studiat steaua prin intermediul instrumentului Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch (SPHERE), aflat pe telescopul Very Large din Chile.

Atunci când cercetătorii au analizat imaginile au observat un mic punct luminos în apropierea stelei binare, iar când au reanalizat o imagine cu acelaşi sistem, realizată în urmă cu 11 ani, au observat din nou punctul. În prezent, cercetătorii nu ştiu cu siguranţă ce este. Opţiunile sunt relativ limitate, ar putea fi o stea pitică maro sau ar putea fi un gigant gazos ce se află în proces de formare.

Credit: Ginski et al.

”Cel mai interesant aspect este că lumina obiectului este foarte polarizată. Credem că vecinul stelei este înconjurat de propriul său disc. Însă acesta blochează o parte din lumina obiectului, astfel masa acestuia este greu de determinat,” a declarat astronomul Christian Ginski din cadrul Universităţii Leiden.

Indiferent de ceea ce este, specialiştii susţin că descoperirea este extraordinară deoarece majoritatea exoplanetelor se află la o distanţă prea mare pentru a fi fotografiate.