Home » Stiinta » Un nou studiu ilustrează o imagine a istoriei climei Planetei Roşii de la începuturile Sistemului Solar

Autor: Alexandru Voiculescu 06.23.2018
Climatul de pe Marte de la începutul istoriei sale a fost un subiect aprig dezbătut. Era o planetă caldă şi umedă sau rece şi îngheţată? Un nou studiu publicat în revista Icarus oferă dovezi pentru al doilea scenariu.

Suprafaţa Planetei Roşii este plină de văi, delte şi bazine de lacuri, însemnând că acum patru miliarde de ani, apa curgea liber la suprafaţă. Totuşi, modelele climatice cu privire la trecutul îndepărtat al planetei vecine nu au putut fi suficient de calde pentru a permite existenţa apei lichide, scrie Phys.

„Sunt savanţi care încearcă să modeleze climatul antic al planetei Marte folosind aceleaşi modele ca cele de pe Terra şi întâmpină dificultăţi în realizarea acestora. Este dificil să creezi un Marte cald pentru că Soarele era mai puţin strălucitor atunci. Tot Sistemul Solar era mai rece”, a precizat Briony Horgan de la Purdue University, unul dintre autorii studiului. „În timp ce mulţi folosesc modele climatice, noi abordăm problema altfel – ce ne spun rocile vulcanice de pe Marte?”.

Vulcanismul era abundent în trecutul Planetei Roşii. Există vulcani mari în unele regiuni studiate, dar puţine se cunosc despre o regiune cu topografie scăzută în zona numită Sisyphi Planum. Aici sunt mai mult de 100 de conuri fără vârf care ar putea avea o origine vulcanică.

Atunci când vulcanii erup sub calota de gheaţă de pe Pământ, combinaţia de căldură şi apă topită creează formaţiuni muntoase cu vârf plat. Atunci când erupţiile de sub gheaţă nu penetrează suprafaţa gheţii, vârfurile vulcanilor rămân ascuţite. Mineralogia produsă în cadrul acestor evenimente este unică datorită interacţiunii dintre lava fierbinte şi apa rece.

Cercetătorii au folosit instrumentul CRISM (Compact Reconnaissance Imaging Spectrometers for Mars) al NASA pentru a detecta compoziţia minerală din regiunea cu vulganism subglaciar al lui Marte.

Cercetătorii au identificat trei combinaţii de minerale distincte în regiune, dominate de gips, sulfaţi polihidrataţi şi un amestec de smectit, zeolit şi oxid de fier – toate fiind asociate cu procese vulcanice în medii glaciare.

„Acum avem două seturi de date, mineralogice şi morfologice, care indică faptul că a existat gheaţă pe Marte într-o anumită perioadă”, a precizat Sheridan Ackiss, autorul principal al studiului.

”Trebuie să plecăm de pe această planetă”, dar nu către Marte, susţine Jeff Bezos