Home » Știință » Cercetătorii de la NASA au realizat primele hărţi globale ale lui Pluto şi Charon

Publicat: 18.07.2018
Odată cu realizarea acestor hărţi, s-a terminat şi misiunea New Horizons a NASA, prezentând, în cel mai mare detaliu până acum, relieful planetei pitice Pluto şi a satelitului său, Charon.

„Acestea sunt toate datele bune pe care le avem, legate într-un mozaic coerent şi complet”, a precizat Ross Beyer de la Ames Research Center al NASA din Moffett Field, California.

Hărţile se concentrează pe 42% din suprafaţa lui Pluto şi pe 45% din suprafaţa lui Charon, unde New Horizons a realizat imagini din cel puţin două unghiuri în timpul trecerii sale din 2015, scoţând la iveală adâncimea şi înălţimea reliefului, relatează Science News.

Măsurătorile adaugă detalii topografice ale trăsăturilor deja familiare. Spre exemplu, suprafaţa plană a calotei glaciare în formă de inimă, cunoscută ca Sputnik Planitia, se află la 2-3 kilometri sub marginea regiunii înconjurătoare.

Cea mai mare surpriză pe Pluto este sistemul lung de 3.200 de kilometri de creste şi văi care trasează o linie lungă în jurul planetei pitice. Lanţul se poate întinde pe toată circumferinţa globului, conform cercetătorilor care au publicat studiul în Icarus. „Această trăsătură a fost vizibilă numai cu toate datele puse laolaltă”, a precizat Beyer.

Până acum, echipa nu are o explicaţie bună cu privire la formarea lanţului muntos.

Harta lui Charon a confirmat că satelitul este consituit din două zone largi: câmpii line în emisfera sudică şi teren accidentat, cu munţi şi canioane, în nord, conform altui studiu publicat tot în Icarus de acelaşi grup de cercetători. Iniţial, cercetătorii credeau că ambele reliefuri se află la aceeaşi altitudine, dar noua hartă scoate la iveală că zonele din emisfera sudică se găsesc la 1-2 kilometri mai jos decât cele din nord.

„Nu ştim de ce este aşa, dar cu siguranţă este interesant. Aceste hărţi formează baza, fundaţia cartografică pentru orice alt savant”, a adăugat Beyer.

Pe pitica Pluto au fost descoperite structuri asemănătoare cu cele de pe Pământ – VIDEO

Un cercetător NASA doreşte ca Pluto să fie clasificată din nou ca planetă

Un nou mister de pe Pluto a fost rezolvat de către cercetători. Cum s-au format pilonii imenşi de gheaţă de pe suprafaţa planetei pitice

Descoperire IMPRESIONATĂ pe Pluto. Cum va afecta atmosfera planetei?