Home » Știință » Ce ne poate spune flora intestinală a lipitorilor despre rezistenţa la antibiotice. Descoperirea îngrijorătoare a unui grup de savanţi

Publicat: 29.07.2018
O bacterie găsită în intestinele lipitorilor are nevoie de o expunere de doar 0,01 micrograme pe milimetru de ciprofloxacină pentru a deveni rezistentă la acel medicament, conform unui studiu publicat pe 24 iulie în mBio. Este o cantitate de 400 de ori mai mică decât cantitatea de antibiotice despre care se crede că declanşează rezistenţa în această specie de bacterie, conform cercetătorilor de la Universitatea Connecticut.

Unele specii de lipitori sunt folosite în scopuri medicale pentru a ajuta pacienţii să se recupereze în urma intervenţiilor chirurgicale plastice. Micile creaturi absorb sângele şi secretă anticoagulatori, ajutând la creşterea ţesutului, scrie Science News.

La începutul anilor 2000, cercetătorii au observat o mică creştere în infecţiile rezistente la antibiotice la aceşti pacienţi care au fost cauzate de bacteria Aeromonas găsită în specia de lipitori Hirudo verbana. Savanţii au analizat conţinutul stomacului lipitorilor, folosind spectrometrie de masă, şi au găsit printre altele bacteria rezistentă la antibiotice, dar şi niveluri scăzute de ciprofloxacină şi enrofloxacină, antibiotic veterinar folosit în fermele de păsări. Cercetătorii susţin că lipitorile au fost expuse la aceste antibiotice prin sângele păsărilor folosit ca hrană în crescătoriile de lipitori.

Joerg Graf, coautor al studiului, sugerează că cei care cresc lipitori elimină antibioticele din proces, dar Aeromonas se găseşte şi în natură, în mediile de apă dulce. „Este îngrijorător pentru că astfel de mici cantităţi de antibiotice au fost detectate în mediu”, precizează cercetătorul.

Este neclar dacă doar Aeromonas are acest plafon scăzut de rezistenţă sau dacă şi alte bacterii pot deveni rezistente la o cantitate atât de mică. Dacă este cazul ultimei variante, atunci eforturile de a preveni infecţiile rezistente la antibiotice se vor complica.

6 lucruri pe care trebuie să le ştii despre antibiotice. Trei dintre ele le facem greşit cu toţii atunci când luăm pastilele