Home » Știință » O metodă inovativă poate da naştere unei noi generaţii de avioane

O metodă inovativă poate da naştere unei noi generaţii de avioane

Publicat: 27.10.2018
La proiectarea avioanelor şi altor vehicule de zbor există multe aspecte care trebuie luate în considerare, de care inginerii pot fi siguri sau din contră, care prezintă multe incertitudini. Multe se încadrează în ultima categorie, iar altele, chiar dacă sunt sigure, nu sunt bine înţelese. De aceea, profesorul de la Universitatea din Illinois, Harry Hilton, a adus împreună mai multe teorii din matematică şi din fizică pentru a rezolva probleme inginereşti.

„Sunt multe ecuaţii pentru că există multe fenomene. Acestea sunt încercări de a descrie în mod matematic fenomene fizice pentru a înţelege şi a rezolva probleme din cadrul acestora. Problemele nu se pot rezolva doar cu ajutorul cuvintelor. În acest caz, problema este modul de construire al unui vehicul perfect de zbor pentru anumite misiuni şi scopuri”, a precizat Hilton. Cercetătorul a analizat modele independente unele faţă de altele, apoi le-a pus împreună, relatează Phys.

„Dacă nu foloseşti modelul corespunzător, restul devine irelevant. Poate fi un model care este consecvent pentru sieşi dar nu poate fi aplicat în realitate”, a afirmat cercetătorul. „Desigur, singura cale de a valida un model este de a realiza experimente şi chiar şi atunci, introduci o altă realitate care este experimentul şi nu un vehicul real. Deci, ambele sunt idealizări”, a adăugat Hilton.

Hilton a început prin analizarea teoriei deformaţiei elastice da Vinci-Euler-Bernoulli. „Este deterministă, în sensul că determină dacă un fenomen este real bazându-se pe un set de ecuaţii care dau un set de răspunsuri”, a precizat Hilton. La aceasta a adăugat teoria Timoşenko, care ia în considerare efectele de deformare cu proprietăţi realiste precum vântul. Acestea au fost îmbinate cu teoriile proprietăţilor vâscoelastice ale materialelor – care includ comportamentul materialului în timp, ceea ce este extrem de important în materialele compozite şi în metalele care suportă temperaturi ridicate.

Mai mult, există probabilităţi că anumită lucruri s-ar putea întâmpla.

„Putem pleca de la premiza că proprietăţile materialelor sunt sigure, dar în realitate nu este aşa. Gândiţi-vă la turbulenţe. Pot fi bruşte şi imprevizibile în forţă şi direcţie”, a adăugat cercetătorul.

Noua analiză a lui Hilton oferă un nou model care ia în considerare cât mai multe fenomene, dar nu toate. Aceasta, deşi mai incluzivă, este un început pentru descrierea, din punct de vedere matematic, a lumii imprevizibile non-liniare, adevărate.

Serviciu ”flying taxi” de la Uber ar putea funcţiona prin intermediul unui vehicul de zbor cu propulsie electrică