Home » Știință » O inovaţie a deja revoluţionarului instrument de editare genetică CRISPR poate duce la vindecarea multor maladii

Publicat: 27.10.2018
O echipă de cercetători de la MIT Media Lab, condusă de Joseph Jacobson, a descoperit o enzimă Cas9 care poate fi folosită în aproape jumătate dintre locaţiile dintr-un genom, lărgind semnificativ utilizarea intrumentului CRISPR. Realizarea a fost descrisă în detaliu în noul număr din Science Advances.

„CRISPR este precum un sistem poştal extrem de precis şi de eficient, care poate ajunge exact acolo unde doreşti, dar doar dacă codul poştal se termină în 0”, a precizat Jacobson. „Este foarte precis şi specific, dar îţi limitează numărul de locaţii la care poţi merge”, a adăugat savantul.

Pentru a crea un sistem CRISPR mai general, cercetătorii au implementat algoritmi computaţionali pentru a conduce o căutare bioinformatică de secvenţe genetice ale bacteriilor, cu scopul de a determina dacă există enzime similare cu necesităţi mai puţin restrictive, potrivit Phys.

Pentru a realiza această căutare, cercetătorii au dezvoltat un program de analiză a datelor pe care l-au numit SPAMALOT (Search for PAMs by Alignment of Targets). PAM (protospacer adjacent motif) este o secvenţă specifică ce flanchează locaţia-ţintă a genomului, care permite instrumentului recunoaşterea locului.

Această abordare a scos la iveală un număr de enzime de interes, dar fără un „câştigător” clar. Astfel, echipa a construit versiuni sintetice ale CRISPR pentru a evalua performanţa.

Spre exemplu, o enzimă Cas9 de la specia de bacterie Streptococcus pyogenes (SpCas9) are nevoie de două nucleotide G drept secvenţa PAM, restrângând semnificativ numărul de locaţii pe care le poate ţinti la circa 9,9% din locaţiile genomului. Acum, cercetătorii au descoperit o altă enzimă Cas9 care poate fi folosită pentru aproape jumătate dintre locaţiile genomului, lărgind semnificativ potenţialele utilizări.

Au găsit că această nouă enzimă, o Cas9 de la Streptococcus canis (ScCas9), era extrem de asemănătoare cu enzima Cas9 folosită la scară largă. „Enzima arată aproape identic cu cea descoperită la început, dar a putut fi folosită pentru mai multe secvenţe ADN faţă de enzima utilizată în mod obişnuit”, a precizat Pranam Chatterjee, coautorul studiului.

În loc de două nucleotide G ale secvenţei PAM, noua enzimă are nevoie de doar una, fiind astfel disponibilă mai multor locaţii ale genomului.

Noul instrument CRISPR ar putea fi extrem de util în multe boli care sunt cauzate de o mutaţie a unei singure baze. „Trebuie să mergi la locaţia exactă pentru a repara şi schimba baza”, a adăugat Jacobson.

Am intrat într-o nouă eră a medicinei! Tehnica de editare genetică CRISPR va fi folosită anul acesta pentru tratarea bolnavilor de cancer

Biohackerii, oamenii care folosesc metoda de editare genetică CRISPR pe ADN-ul lor şi nimeni nu îi poate opri

Geneticienii au reuşit să creeze un instrument pentru modificarea ARN-ului. Metoda este temporală şi mult mai sigură

O tehnică de modificare a ADN-ului ce ar putea ajuta la tratarea bolilor poate provoca apariţia cancerului

O nouă specie de furnică, numită după Lord Voldemort din seria Harry Potter
Alexander Fleming, inventatorul penicilinei. „Penicilina a zăcut pe un raft timp de zece ani, în timp ce eu am fost numit șarlatan”
Iată cele mai căutate trăsături la un partener, potrivit științei
Tipul de personalitate prezice cine este sau nu fericit, dar și cine este într-o relație
Test de cultură generală. Cine a calculat viteza luminii?
A fost descoperită cea mai masivă gaură neagră stelară din galaxie
Anunțul meteorologilor ANM! Vremea se răcește și revin ploile
Cercetătorii au descoperit de ce urșii panda au probleme cu reproducerea
Președintele Franței a spus că „există un plan B și C” pentru Jocurile Olimpice
Ziua în care a fost creat unul dintre cele mai puternice droguri psihedelice: „Într-o stare ca de vis, am perceput imagini fantastice”
Guvernul Greciei vrea să ofere tururi private de 5.000 de euro la Acropole
Prietenia neașteptată dintre o coțofană și un câine a stârnit o amplă dezbatere în Australia
Maratonistul Marius Kimutai a primit interdicție de trei ani pentru dopaj
Al patrulea eveniment global de albire a coralilor din ultimii 30 de ani
Coliziunile dintre stele lasă în urmă supraviețuitori ciudați, au descoperit astronomii
Creaturi nemaivăzute, descoperite în apele din jurul Insulei Paștelui
Care au fost cei mai buni prieteni ai omului înaintea câinilor?
Care sunt trăsăturile de personalitate ce cresc riscul de depresie?