Home » Știință » A fost observat un nor albicios straniu pe Marte

A fost observat un nor albicios straniu pe Marte

Publicat: 01.11.2018
La o altitudine mare în regiunea unui vulcan stins de la ecuatorul planetei Marte a fost observat un nor alb. La prima vedere pare a fi fumul unei erupţii, însă acest lucru nu este posibil deoarece interiorul planetei este inactiv.

Zona cu vapori se întinde pe 1.500 de kilometri de-a lungul vulcanului Arsia Mons şi apare într-o imagine realizată de sonda Mars Express pe 13 septembrie. Conform Science Alert, din acel moment norul se află în acelaşi loc şi în timpul dimineţilor marţiene acesta creşte, fiind vizibil şi de telescoapele de pe Pământ.

Deşi pare că iese din conul unui vulcan, cercetătorii Agenţiei Spaţiale Europene susţin că este doar o iluzie optică. Pe Marte nu a mai avut loc o erupţie de milioane de ani, aşadar sunt puţine şanse ca Arsia Mons să fie din nou activ.

Credit-ESA/GCP/UPV/EHU Bilbao,CC BY-SA 3.0 IGO

Însă specialiştii susţin că deşi norul nu are origini vulcanice, vârful înalt al lui Arsia Mons este cel care a provocat apariţia fenomenului. Meteorologii consideră aceste apariţii ca nori orografici. Aceştia sunt observaţi de obicei pe versanţii munţilor şi se formează atunci când aerul dens se apropie de suprafaţă şi este transportat către vârful versantului unde se măreşte.

Norii de deasupra lui Arsia Mons sunt obişnuiţi mai ales în lunile anterioare solstiţiului de iarnă din emisfera nordică.

Vă recomandăm să citiţi şi urătoarele articole: