Home » Știință » Un nou studiu demonstrează efectele negative posibile ale singurătăţii asupra creierului

Publicat: 11.11.2018
După o lună în care au stat singuri, şoarecii au avut celule nervoase mai mici în anumite zone ale corpului. Au urmat şi alte schimbări ale creierului care au fost descrise la simpozionul anual al Society of Neuroscience. Studiul arată posibilele efecte nocive asupra creierului pe care izolarea socială poate să le aducă.

Nu se ştie dacă asemenea schimbări ale creierului pot exista şi la oamenii izolaţi. Dacă este aşa, rezultatul are implicaţii pentru sănătatea oamenilor care petrec o mare parte din timpul lor în singurătate, scrie Science News.

Noile rezultate, alături de alte studii recente, arată clar că pentru o specie socială, izolarea poate face rău.

Neurobiologul Richard Smeyne de la Thomas Jefferson University din Philadelphia şi colegii săi au crescut comunităţi de mai multe generaţii de şoareci. Atunci când unii şoareci au ajuns la maturitate, erau scoşi şi puşi singuri în cuşti mici de dimensiunea unei cutii de pantofi.

Această schimbare abruptă de la o societate complexă la izolare totală a dus la schimbări în creier. Dimensiunea neuronilor a scăzut cu 20% după o lună de izolare, care a rămas stabilă şi după mai bine de 3 luni.

Spre surpriza cercetătorilor, după o lună de izolare, neuronii aveau o densitate mai mare de spini pe dendrite, proiecţiile ramificate ale neuronilor. De obicei, creşterea densităţii acestora este un semn pozitiv. „Este ca şi cum creierul ar încerca să se salveze”, a precizat Smeyne.

Dar după trei luni, densitatea spinilor dendritici a scăzut la nivelul normal, semn că organul nu se poate salva atunci când se confruntă cu izolarea continuă. „A încercat să-şi revină, nu a putut şi am început să vedem aceste probleme”, a adăugat Smeyne.

Cercetătorii au mai observat şi alte semnale îngrijorătoare, inclusiv reducerea unei proteine numite BDNF, care declanşează creşterea neuronilor. nivelurile de cortizol, hormonul stresului, s-au schimbat. Mai rău, comparativ cu grupul de control, şoarecii izolaţi aveau mai mult ADN avariat în neuroni.

Savanţii au studiat neuronii din cortexul senzorial, o regiune din creier implicată în obţinerea informaţiei şi în cortexul motor, care ajută la controlarea mişcărilor. Nu se ştie care există efecte similare şi în alte regiuni ale creierului, a precizat Smeyne.

Un grup de cercetători a scos la iveală efectele devastatoare pe care izolarea socială le are asupra creierului