Home » Știință » Apa a fost detectată în atmosfera unei exoplanete

Apa a fost detectată în atmosfera unei exoplanete

Publicat: 27.11.2018
O echipă de astronomi din cadrul Observatorului Keck a detectat apă în atmosfera unei planete aflate la 179 de ani lumină de Pământ.

În centrul acestui sistem se află steaua HR 8799, iar alături de ea sunt planetele HR 8799 b, c, d şi e. Conform Science Alert, sistemul se află la 179 de ani lumină, în constelaţia Pegasus.

În sine, steaua are o vechime de 30 milioane de ani, acest lucru este important datorită proprietăţilor stelare pe care le deţine. În 2008, cercetătorii au anunţat că au obţinut observaţii directe ale explonaetelor din jurul stelei, cu ajutorul telescoapelor Keck şi Gemini. Apoi în 2010 au anunţat că au descoperit şi a patra planetă HR 8799 e.

Credit-W. M. KECK OBSERVATORY/ADAM MAKARENKO/C. ALVAREZ

Ultimul anunţ are la bază observaţii din 2008, iar specialiştii consideră descoperirea ca fiind „o piatră de hotar” a modului în care sunt înţelese exoplanetele. Noile observaţii ale HR 8799 c, analizate anterior în 2008, arată că este o planetă gigant gazoasă ce are de şapte ori masa lui Jupiter şi atinge o orbită completă în jurul stelei sale o dată la 200 de ani. Noile observaţii confirmă prezenţa apei în atmosferă şi lipsa metanului.

Noile informaţii au fost furnizate de două telescoape din cadrul Keck. Primul are capacitatea de adaptare optică ce contracarează efectul de ceaţă produs de atmosfera Pământului. Al doilea este un spectrometru ce funcţionează cu lumină infraroşie. Odată obţinute imaginile pot fi analizate pentru detectarea compoziţiei chimice din atmosfera sa.

Au fost descoperite două sisteme solare ce conţin exoplanete asemănătoare cu Pământul