Home » Știință » Premieră! ADN-ul mitocondrial poate fi transmis şi de la tată la copil

Premieră! ADN-ul mitocondrial poate fi transmis şi de la tată la copil

Publicat: 28.11.2018
ADN-ul nu este în întregime la fel, iar ştiinţa a dovedit că doar părţi din ADN sunt transmise de la mamă şi de la tată către făt. Deşi anterior se credea că ADN-ul mitocondrial este moştenit doar de la mamă, specialiştii au descoperit, în premieră, că acesta poate fi transmis şi de către tată.

Un nou studiu condus de către geneticianul Taosheng Huang, din cadrul Centrului Medical pentru Copii din Cincinnati, arată că ADN-ul mitocondrial uman poate fi moştenit şi de la partea paternă. Conform Science Alert, rezultatul uimitor a fost descoperit în urma tratării unui copil în vârstă de patru ani.

Copilul ce prezenta simptome de oboseală şi dureri musculare a fost evaluat de medici şi testat pentru descoperirea afecţiunilor mitocondriale. Atunci când Huang a analizat testele şi le-a reevaluat, nu a reuşit să înţeleagă informaţiile descoperite. „Este imposibil”, a afirmat Huang.

Motivul uimirii lui Huang avea la bază descoperirea heteroplasmiei în cadrul ADN-ului mitocondrial al băiatului, ce avea la bază informaţii genetice moştenite atât de la mamă, cât şi de la tată. Deşi există dovezi ale transmiterii ADN-ului mitocondrial patern la alte specii, existenţa fenomenului a fost intens dezbătută de specialişti, dar nu a fost niciodată demonstrată, până acum. „Descoperirea schimbă tot domeniul de bază al geneticii”, a declarat Trevor Brach din cadrul Universităţii Washington, ce nu a fost implicat în studiu.

Atunci când sora băiatului a prezentat semne ale aceleaşi heteroplasmii, Huang şi echipa sa au analizat ADN-ul mitocondrial al părinţilor mamei şi au descoperit că femeia a moştenit informaţii genetice în procent de 60% de la mamă şi 40% de la tată.

„Rezultatele noastre sugerează că deşi mama transmite cea mai mare informaţii genetice din ADN-ul mitocondrial, există şi cazuri în care ADN-ul mitocondrial poate fi transmis din partea paternă”, au explicat specialiştii în studiu.

Cercetătorii au putut secvenţia cel mai vechi genom uman. ”Este primul şi cel mai vechi ADN al speciei noastre”