Home » Știință » Cu ajutorul telescopului spaţial TESS, o cercetătoare româncă a descoperit o nouă planetă

Publicat: 09.01.2019
Transiting Exoplanet Survey Satellite (sau TESS) al NASA a descoperit o planetă mică în afara Sistemului Solar, conform declaraţiilor savanţilor la American Astronomical Society din Seattle.

Planeta HD 21749b orbitează o stea pitică aflată la 53 de ani lumină, în constelaţia Reticulum, şi pare să aibă o perioadă orbitală mai lungă dintre cele 3 planete descoperite până acum de TESS. HD 21749b orbitează steaua sa în 36 de zile, comparativ cu timpul scurt al celorlalte două planete – Pi Mensae b, un „super-Pământ” cu o orbită de 6,3 zile şi LHS 3844b, o planetă solidă care realizează o orbită în doar 11 ore, scrie Phys.

Toate cele trei planete au fost descoperite în primele trei luni de observaţii ale TESS.

Suprafaţa planetei nou-descoperite are o temperatură de circa 150 de grade Celsius, relativ redusă, având în vedere apropierea de steaua sa, care este aproape la fel de luminoasă ca Soarele.

„Este cea mai rece planetă mică pe care o cunoaştem, care orbitează o stea atât de strălucitoare”, a precizat cerectătoarea româncă Diana Dragomir, de la Kavli Institute for Astrophysics and Space Research al MIT, conducătoarea studiului. „Ştim multe despre atmosferele planetelor fierbinţi, dar pentru că este foarte greu să găseşti planete mici care orbitează planetele lor mai departe de stelele lor şi deci mai reci, nu am putut afla mai multe despre acest tip de corpuri. Dar am fost norocoşi şi am descoperit-o pe aceasta pe care o putem studia mai în detaliu”, a adăugat cercetătoarea româncă.

Diana Dragomir

Planeta este de circa trei ori mai mare decât Terra, ceea ce o pune în categoria de „sub-Neptun”. Surprinzător însă, este de 23 de ori mai masivă decât Pământul. Dar este improbabil ca planeta să fie solidă şi deci să poată susţine viaţa. Astfel, este alcătuită dintr-un gaz mult mai dens decât cel al planetelor Neptun sau Uranus.

„Credem că această planetă nu ar fi atât de gazoasă precum Neptun sau Uranus, care sunt alcătuite în mare parte din hidrogen”, a precizat Dragomir. „Probabil, planeta abundă în apă sau are alt tip de atmosferă densă”.

Mai mult decât atât, cercetătorii au dovezi ale existenţei unei a doua planete în sistemul planetar, dar încă nu este nimic confirmat, aceasta având o orbită de doar 7,8 zile. Dacă este confirmată ca planetă, ar fi prima planetă de dimensiunea Pământului descoperită de TESS.

TESS, noul telescop al NASA, a descoperit două noi planete la cinci luni după lansare. Una dintre ele este „super-Pământ”