Home » Știință » Motivul pentru care oxigenul de pe exoplanete nu înseamnă neapărat viaţă

Motivul pentru care oxigenul de pe exoplanete nu înseamnă neapărat viaţă

Publicat: 28.01.2019
Un nou studiu demitizează ideea că oxigenul şi compuşii organici din atmosferă sunt dovezi puternice ale existenţei vieţii pe planetele îndepărtate. Aceste substanţe pot apărea în atmosferele exoplanetelor pentru motive care nu au de-a face cu procesele biologice, aşa cum a aflat un grup de cercetători de la Hopkins University cu ajutorul simulărilor de laborator a reacţiilor chimice din atmosferă.

„Experimentele noastre au produs oxigen şi molecule organice care ar putea servi drept pietrele de temelie ale vieţii în laborator, demonstrând că prezenţa celor două nu indică neapărat existenţa vieţii. Cercetătorii trebuie să fie mai atenţi la modul în care aceste molecule sunt produse”, a precizat Chao He, primul autor al acestui studiu.

Oxigenul se întâlneşte în proporţie de 20% în atmosfera Terrei şi este considerat un gaz cu o semnătură biologică cea mai robustă. Dar puţine se cunosc despre cum diferitele surse de energie iniţiază reacţiile chimice şi cum aceste reacţii creează semnături biologice precum oxigenul în căutarea vieţii dincolo de Sistemul Solar, scrie Curiosity.

Oamenii de ştiinţă au realizat experimentele într-o cameră specială numită PHAZER (Planetary HAZE) din laboratorul lui Sarah Hörst, co-autoarea studiului.

S-au testat două amestecuri diferite de gaze, similare cu predicţiile celor din atmosferele planetelor din categoriile super-Pământ şi mini-Neptun. Aceste tipuri sunt cele mai abundente în galaxia Calea Lactee.

Fiecare amestect avea o compoziţie specifică de gaze precum dioxid de carbon, apă, amoniac şi metan, iar fiecare a fost încălzit la temperaturi în intervalul 26-370 de grade Celsius.

He şi colegii săi au permis fiecărui gaz să treacă prin instalaţia PHAZER şi apoi au expus amestecul la unul dintre cele două tipuri de energie, menite să simuleze energia care declanşează reacţiile chimice în atmosferele planetare: plasma de la descărcarea curentului alternativ sau lumină de la radiaţiile ultraviolete.

Plasma, o sursă de energie mai puternică decât lumina ultravioletă, poate simula activităţi electrice precum fulgerul, iar lumina UV este principalul motor al reacţiilor chimice din atmosferele planetare, precum cele de pe Terra, Saturn şi Pluto.

După trei zile de experimente, cercetătorii au măsurat şi identificat gazele rezultate cu un spectrometru de masă, un instrument care sortează substanţele chimice în funţie de raportul masă-sarcină electrică.

Au găsit mai multe scenarii care produc atât oxigen cât şi molecule organice care pot construi zaharuri şi aminoacizi – materia primă pentru viaţă – precum formaldehidă şi acid cianhidric.

„Oamenii obişnuiau să sugereze că oxigenul şi compuşii organici care sunt prezenţi împreună indică existenţa vieţii, dar noi le-am produs anorganic în mai multe simulări. Acest lucru sugerează că şi prezenţa mai multor semnături biologice pot fi falsuri pozitive pentru viaţă”, a conchis He.

121 de planete gigantice pot avea luni cu medii primitoare pentru viaţă