Home » Știință » Noi indicii cu privire la evoluţia galaxiilor au fost scoase la iveală

Noi indicii cu privire la evoluţia galaxiilor au fost scoase la iveală

Publicat: 12.03.2019
Messier 82 sau M82 este o galaxie faimoasă pentru capacitatea sa extraordinară de a crea stele, de 10 ori mai rapidă decât în Calea Lactee. Acum, SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) a fost folosit pentru a studia galaxia într-un detaliu mai mare, scoţând la iveală modul în care materialul ce influenţează evoluţia galaxiilor poate ajunge în spaţiul intergalactic.

Cercetătorii au descoperit, pentru prima dată, că vântul galactic care provine din centrul galaxiei M82 este aliniat de-a lungul câmpului magnetic şi transportă o masă mare de gaz şi praf – echivalentul a 50-60 milioane de mase solare, scrie Phys.

„Spaţiul dintre galaxii nu este gol”, a precizat Enrique Lopez-Rodriguez, savant la USRA (Universities Space Research Association) şi membru al echipei SOFIA. „Conţine gaz şi praf – materia de bază pentru formarea stelelor şi galaxiilor. Acum avem o mai bună înţelegere a modului în care această materie iese din galaxii”, a adăugat cercetătorul.

În afară de a fi un exemplu clasic de galaxie cu rată extrem de rapidă de creare a stelelor, M82 are vânturi puternice care aruncă gaz şi praf în spaţiul intergalactic. Astronomii au teoretizat că aceste vânturi ar trage câmpul magnetic în aceeaşi direcţie, dar în ciuda studiilor efectuate, nu a existat nicio dovadă empirică a acestui concept.

„Unul dintre obiectivele principale ale studiului a fost de a evalua cât de eficient vântul galactic poate trage câmpul magnetic. Nu ne-am aşteptat ca acesta să fie aliniat cu vântul pe o arie atât de mare”, a adăugat Lopez-Rodriguez.

Aceste observaţii indică faptul că vânturile puternice asociate cu naşterea rapidă a stelelor pot reprezenta un set de mecanisme responsabil pentru trimiterea materialului şi „injectarea” câmpului magnetic în mediul intergalactic apropiat. Dacă procese similare au avut loc la începutul Universului, ar fi afectat evoluţia fundamentală a primelor galaxii.

Rezultatele au fost publicate în decembrie 2018 în Astrophysical Journal Letters.

Studierea câmpurilor magnetice intergalactice şi cunoaşterea evoluţiei acestora reprezintă cheia în înţelegerea modului în care galaxiile au evoluat în istoria Universului”, a precizat Terry Jones, de la University of Minnesota şi autorul principal al studiului.

Ce este o galaxie spirală?

Astronomii au descoperit o galaxie canibală, cea mai strălucitoare şi mai lacomă din tot Universul. ”Păcatul” acesteia poate duce la autodistrugere