Home » Știință » Teoria Relativităţii a lui Albert Einstein, confirmată şi de un test crucial cu ceasuri atomice

Publicat: 20.03.2019
Teoria Relativităţii a lui Albert Einstein a fost confirmată cu ajutorul a două ceasuri atomice. Perechea de ceasuri formate din ioni singulari de yterbiu s-a sincronizat în ultimele 6 luni, conform unei lucrări publicate pe 13 martie în Nature de cercetătorii americani şi germani.

Noul experiment dovedeşte un principiu cunoscut ca simetria Lorentz. Acest principiu a fost fundaţia pentru Teoria Relativităţii Speciale a lui Einstein, care descrie fizica obiectelor care se deplasează la o viteză apropiată de cea a luminii, scrie Science News.

Simetria Lorentz postulează că regulile fizicii rămân aceleaşi chiar dacă stai sau te mişti la viteze mari, fără să conteze direcţia de deplasare. Ceasurile ţin pasul unul cu celălalt, pe măsură pe Pământul se roteşte, confirmând ideea.

Cei doi ioni de yterbiu au absorbit şi au emis lumină la anumite frecvenţe, funcţionând precum ticăitul unui ceas de mână. Ionii, care au fost orientaţi în direcţii diferite, se roteau odată cu planeta, completând un cilcu la 24 de ore. Dacă ticăitul ceasurilor atomice varia în funcţie de orientarea în spaţiu, experimentul ar fi scos la iveală o variaţie zilnică a frecvenţelor relative – o violare a simetriei Lorentz. Dar ceasurile atomice au fost sincronizate, cu o deviaţie de doar o zecime dintr-un cvadrilion dintr-un procent, confirmând simetria Lorentz cu o precizie de 100 de ori mai mare decât precizia studiilor anterioare.

Şi geniile au nevoie de inspiraţie! Einstein admitea într-o scrisoare că Teoria Relativităţii nu ar fi fost posibilă fără ajutorul unui filosof ce a trăit cu un secol înaintea sa