Home » Știință » ”Coşurile din centrul galaxiei”, fenomenul spectaculos din Calea Lactee

”Coşurile din centrul galaxiei”, fenomenul spectaculos din Calea Lactee

Publicat: 24.03.2019
Centrul galaxiei noastre este plin de activitate. O gaură neagră supermasivă, de 4 milioane de ori mai masivă decât Soarele, aruncă energie pe măsură ce devorează detritus interstelar în timp ce stelele învecinate explodează. Acum, o echipă internaţională de astronomi a descoperit două canale de evacuare, numite „coşurile din centrul galaxiei” care par să evacueze materie şi energie din centrul Căii Lactee, aflat la aproximativ 28.000 de ani lumină de Terra.

Mark Morris, profesor de astronomie şi astrofizică la UCLA, a contribuit la studiu, care a fost publicat pe 21 martie în Nature. „Am emis ipoteza conform căreia coşurile sunt căi de evacuare pentru energia eliberată din centrul galaxiei”, a precizat acesta.

Toate galaxiile sunt fabrici de producţie a stelelor, dar productivitatea lor poate varia de la o galaxie la alta. Un mecanism care sporeşte rata producerii de stele este fântâna de materie şi energie creată de gaura neagră din centrul galaxiei, scrie Phys.

„Formarea stelelor determină caracterul unei galaxii. Este ceva important pentru că stelele produc elemente grele din care planetele şi viaţa sunt făcute”, a mai spus Morris.

În studiu, Morris şi echipa sa au folosit satelitul XMM-Newton al ESA, care detectează radiaţii cosmice. Întrucât acest tip de radiaţie este emis de gazul extrem de fierbinte, observaţiile sunt importante pentru studierea mediilor foarte energetice şi active din cosmos.

În imaginile colectate din anii 2016 până în 2018 şi 2012, cercetătorii au găsit două jeturi de radiaţii X care provin din centrul galaxiei şi care se întind în direcţii opuse. Ambele sunt la o distanţă de până la 160 de ani lumină de gaura neagră supermasivă aflată în centru şi se întind pe distanţe de circa 25.000 de ani lumină în cele două direcţii.

Înţelegerea modului în care energia îşi face loc din centrul galaxiei spre margini poate oferi indicii cu privire la motivul pentru care unele galaxii au o producţie mare de stele în timp ce altele sunt relativ latente. „În cazurile extreme, această fântână de energie poate declanşa sau opri formarea stelelor în galaxie”, a menţionat Morris.

Cum se formează o gaură neagră?

Ce este o galaxie spirală?

O galaxie pitică s-ar putea ciocni cu Calea Lactee. Evenimentul ar putea duce la ”trezirea” unei găuri negre supermasive