Home » Știință » Astronomii au realizat o descoperire care schimbă modul în care studiem stelele: proprietatea surprinzătoare a acestora

Publicat: 05.04.2019
Astronomii de la University of New South Wales au arătat că stelele binare - două stele blocate în orbită una în jurul celeilalte - reflectă lumina aşa cum o şi radiază, scoţând la iveală noi moduri pentru detectare.

Reflexia stelară este mai semnificativă în sistemele stelare binare, considerate comune în Univers, scrie Phys.

Savanţii au studiat sistemul Spica (Alpha Virginis), care este alcătuit din două stele fierbinţi care orbitează una în jurul celeilalte cu o perioadă de doar patru zile. Au găsit că lumina stelei este polarizată într-un mod în care variază pe măsură ce stelele se deplasează în jurul orbitelor.

Profesorul Jeremy Bailey de la School of Physics din cadrul UNSW a spus că, în mod normal, lumina de la o stea nu este polarizată, ceea ce înseamnă că vibrează în mai multe planuri. Dar atunci când lumina de la o stea o reflectă lumina altei stele, devine polarizată, cu vibraţiile undei luminii fiind doar într-un singur plan al spectrului.

„Am putut determina că măsura polarizării pe care am observat-o a fost exact cea prezisă pentru un model de lumină reflectat”, a precizat Bailey. „Modelarea a arătat că stelele sunt de fapt reflectoare slabe de lumină. Spre exemplu, Soarele reflectă mai puţin de 0,1% din lumina care ajunge la el. Totuşi, pentru stelele mai fierbinţi, precum cele două din Spica, cu temperaturi de 20.000 – 25.000 grade Kelvin, cantitatea de reflexie creşte la câteva procente. Cantitatea totală de lumină reflectată care provine din sistemul Spica este totuşi foarte redus”, a adăugat cercetătorul.

Bailey spune că motivul pentru care această descoperire este importantă constă în faptul că va permite astronomilor să măsoare proprietăţile stelelor care nu pot fi măsurate cu uşurinţă pentru stele singulare.

„Oferă o cale de a detecta sisteme binare care nu pot fi detectate prin alte metode – în particular stele binare cu orbite apropiate – şi o cale de a măsura masele pentru acestea”, a mai precizat cercetătorul.

O ”pepinieră” pentru stele a fost descoperită la o distanţă mică de Terra. Fenomenul spectaculos observat de astronomi