Home » Știință » Umiditatea scăzută creşte eficienţa virusului gripei

Umiditatea scăzută creşte eficienţa virusului gripei

Publicat: 17.05.2019
Oamenii de ştiinţă au început să înţeleagă relaţia dintre umiditatea scăzută şi reacţia sistemului imunitar în faţa virusului gripal.

Deşi faptul că temperatuile joase corelate cu umiditatea scăzută ajută la transmiterea virusului gripal a devenit cunoaştere comună, relaţia dintre umiditate şi capacitatea sistemului imunitar faţă de aceşti viruşi rămâne încă să fie desluşită, notează Science Daily.

O echipă de cercetători în imunologie de la Universitatea Yale au derulat un astfel de studiu folosind şoricei modificaţi genetic, astfel încât să aibă acelaşi răspuns imunitar la infecţiile cu virusul gripal ca oamenii. Experimentul derulat de aceştia a presupus plasarea cobailor în cutii care să aibă aceeaşi temperatură, dar care prezentau diferite niveluri de umiditate.

Cercetătorii au aflat că umiditatea scăzută are trei efecte principale. Astfel, în primul rând, aerul uscat limitează capacitatea cililor din sistemul respirator să filtreze virusurile. În al doilea rând, capacitatea celulelor căilor respiratorii de a repara daunele pe care gripa le cauzează la nivelul plămânilor şi, în cel de al treilea rând, afectează producerea de interferon, proteina pe care celulele infestate o eliberează pentru a semnala că există un pericol în organism.

„Este un lucru ştiut că atunci când scade nivelul de umiditate din aer urmează o creştere a numărului cazurilor de gripă. Dacă descoperirile noastre pot fi replicate şi în cazul oamenilor, oferă o mai bună înţelegere a mecanismului care stă la baza îmbolnăvirii cu gripă”, explică în comunicatul de presă echipa de cercetători.

Studiul citat a fost publicat în ultimul număr al jurnalului de specialitate Proceedings of the National Acadamy of Sciences.