Home » Știință » Folosind razele X, astronomii au identificat o serie de găuri negre care se învârt

Publicat: 07.07.2019
Într-un mod asemănător vârtejurilor care apar în apă şi găurile negre se pot mişca şi, odată cu ele, să pună în mişcare nori de gaze la temperaturi foarte mari care strălucesc în razele X.

Folosind datele colectate de către Observatorul cu raze X Chandra al NASA, astronomii au reuşit să dezvolte o tehnică nouă prin care poate fi observată mişcarea de rotaţie a găurilor negre, notează Phys.com.

Pentru a putea face asta, astronomii au folosit curbarea gravitaţională a luminii, un fenomen numit „lentilă gravitaţională”, pentru a observa respectivele găuri negre. Astfel, din cauza masei uriaşe a găurilor negre, se ajunge la deformarea spaţiului din jurul acestora, permiţând capturarea a mai multe imagini a acestor obiecte foarte indepărtate.

Într-un studiu recent, astronomii au folosit Observatorul Chandra şi fenomenul lentilelor gravitaţionale pentru a studia şase quasari , fiecare având câte o gaură neagră supermasivă care înghite materia din discurile de acreţie formate în jurul lor. În acest punct, telescopul Chandra a fost folosit pentru a separa imaginile multiple care au fost obţinute cu ajutorul lentilelor gravitaţionale.

Inovaţia adusă de către astronomi constă în folosirea „microlentilelor”. Acest fenomen este cauzat de către masa stelelor pe lângă care a trecut lumina quasarilor, oferind posibilitatea obţinerii de imagini suplimentare ale obiectelor studiate. În acest caz, identificarea unor regiuni specifice care emit respectivele raze X este cauzată de către amplificarea suplimentară a imaginilor.