Home » Știință » Oamenii de ştiinţă au identificat o metodă mai eficientă pentru a prezice producerea unei erupţii vulcanice

Publicat: 11.08.2019
O echipă de oameni de ştiinţă a reuşit să dezvolte o metodă prin care să realizeze previziuni mai precise legate de evenimentele care vor avea loc la suprafaţa unui vulcan.

În mentalul colectiv, erupţiile vulcanice sunt asociate cu evenimente catastrofice, precum erupţia vulcaniului Vezuviu, care a acoperit sub lavă şi cenuşă oraşul Pompeii. Totuşi, realitatea este că unele evenimente vulcanice nu au dimenisiuni apocaliptice şi că de capacitatea de a detecta indiciile apariţiei acestora poate depinde siguranţa unor comunităţi sau a unor echipe de cercetători. Astfel, nişte oamenii de ştiinţă au anunţat că au reuşit să dezvolte o metodă de detecţie a evenimentelor vulcanice, notează Science Alert.

În anumite cazuri, zona centrală a craterului unui vulcan tinde să se prăbuşească dând naştere unui fenomen numit „caldeira”, căldare vulcanică. În aceste situaţii exstă două opţiuni: umplerea craterului cu apă şi formarea unui lac vulcanic sau o situaţie mult mai periculoasă, reumplerea acestui crater cu magmă. Cea de a doua situaţie poate fi întâlnită în cazul unui vulcan precum Muntele Vezuviu, care ridică un pericol constant pentru aşezările din apropiere.

„Căldările vulcanice au alimentat unele dintre cele mai catastrofice erupţii, fiind extrem de periculoase”, explică cercetătorii care au dezvoltat această nouă metodă. Ei mai explică faptul că acest pericol este subestimat de către comunităţile din apropiere şi autorităţile care le administrează.

„Tunelurile vulcanice aduc lava la suprafaţă asemenea unor fântâni, iar atunci când ajung la suprafaţă, aceasta tinde  să traverseze peisajele asemenea unor melci”, explică Eleonora Rivalta, parte a echipei.

Magma, roca semi-lichidă din interiorul scoarţei Terrei, se deplasează prin starturile care opun cea mai scăzută rezistenţă. Asta înseamnă că, în cazul unor erupţii, ea va „prefera” straturile cele mai puţin dense. Totuşi, în mod suprinzător, cercetătorii au aflat că tunelurile vulcanice foarte rar transportă material vulcanic mai mult de două ori.

Folosind aceste informaţii, echipa dr. Rivalta a reuşit să creeze o serie de modele care să prezică erupţiile vulcanice şi ulterior au analizat predicţiile oferite cu informaţii despre erupţiile care au avut deja loc în jurul oraşului Napoli. Rezultatul a fost că acest model computerizat a reuşit să prezică 70 de erupţii din ultimii 15.000 de ani, inclusiv erupţia din 1528, ultima mare erupţie a Vezuviului.

Oamenii de ştiinţă sunt de părere că instrumentul creat de ei poate fi util unor oraşe precum Napoli, pentru a se pregăti pentru posibilitatea unei erupţii a vulcanilor din apropiere şi salvarea a cât mai multor vieţi omeneşti.

Geologii avertizează: unul dintre cei mai mari vulcani din lume este pe cale să erupă