Home » Știință » O bacterie provoacă boala ficatului gras şi te poate îmbăta chiar dacă nu consumi alcool

Publicat: 02.10.2019
Oamenii care nu consumă alcool pot avea ficatul gras din cauza unei bacterii din intestine care produce cantităţi mari de alcool, potrivit unei descoperiri realizate de o echipă de cercetători chinezi şi care a fost publicată în jurnalul Cell Metabolism.

În timp ce tratau un pacient cu boala ficatului gras non-alcoolic (BFGNA), care se îmbăta de fiecare dată când consuma alimente bogate în zahăr, oamenii de ştiinţă de la mai multe instituţii din China, conduşi de către Jing Yuan de la Institutul de Pediatrie din Beijing, au descoperit că acesta avea sindrom de auto-fermentaţie, potrivit IFL Science

BFGNA apare de obicei la persoanele de peste 40 de ani şi cuprinde o serie de boli hepatice care afectează indivizii care consumă foarte puţin alcool sau nu consumă deloc. Boala ficatului gras non-alcoolic, care afectează până la un sfert din întreaga populaţie a lumii, este caracterizată prin acumularea de grăsimi în exces în celulele hepatice.

Sindromul de auto-fermentaţie (denumit şi sindrom de auto-bere) este o afecţiune medicală rară în urma căreia o persoană se îmbată chiar dacă nu a consumat alcool. Intoxicaţia cu alcool şi mahmureala sunt date în acest caz de consumul de alimente bogate în zahăr şi de carbohidraţi care fermentează şi produc alcool în intestine.

Specialiştii chinezi au descoperit că, în cazul pacientului lor, sindromul de auto-fermentaţie era cauzat de bacteria Klebsiella pneumoniae (K. pneumoniae), ale cărei tulpini le-au găsit în fecalele lui.

Klebsiella pneumoniae este o specie de bacterie care se regăseşte în mod normal în flora bucală, a pielii şi intestinală. Această bacterie, ce face parte din genul Klebsiella din familia Enterobacteriaceae, poate provoca pneumonie, bacteriemie, tromboflebită, infecţii ale tractului urinar (ITU), respirator superior, plăgilor, colecistită, colangită, diaree, osteomielită endocardită, endoftalmită şi meningită.

Bacteria produce până la de şase ori mai mult alcool în intestine

La pacientul chinez, bacteria producea de patru până la şase ori mai mult alcool decât tulpinile prezente la persoanele sănătoase.

Ulterior, cercetătorii au colectat mostre de bacterii intestinale de la 43 de pacienţi cu BFGNA pe care le-au comparat cu cele de la 48 de persoane sănătoase. Concluzia a fost că în cazul a 60% dintre pacienţii cu boala ficatului gras non-alcoolic nivelul de Klebsiella pneumoniae din intestine era mediu sau mare.

Specialiştii chinezi au extins apoi studiul pe şoareci de laborator pe care i-au hrănit timp de trei luni cu tulpini de K. pneumoniae, colectate de la pacient. După o lună, şoarecii au acumulat grăsime în ficat, iar după două luni au prezentat semne de fibroză (cicatrici hepatice).

Astfel, cercetătorii au descoperit că progresia bolii ficatului gras non-alcoolic (BFGNA) la aceşti şoareci a fost similară cu cea de la şoarecii cărora li s-a administrat alcool.

După administrarea de antibiotice, bacteria a fost distrusă în cazul şoarecilor care au primit-o, iar ficatul lor a început să se însănătoşească.

„BFGNA este o boală eterogenă care poate avea multiple cauze. Studiul nostru arată că K. pneumoniae poate fi una dintre ele. Această bacterie afectează ficatul precum alcoolul, cu excepţia că nu ai o opţiune”, a afirmat cercetătorul Jing Yuan.

Cercetările continuă pentru a se vedea de ce sindromul de auto-fermentaţie afectează doar unii oameni şi pentru găsirea de noi tratamente.

Ce se întâmplă în corpul nostru când bem alcool?