Home » Știință » Sonda japoneză Hayabusa2 a trimis ultimul robot către asteroidul Ryugu

Sonda japoneză Hayabusa2 a trimis ultimul robot către asteroidul Ryugu

Publicat: 04.10.2019
Sonda japoneză Hayabusa2 fără echipaj uman a eliberat un ultim robot cu misiunea de a analiza asteroidul Ryugu.

Hayabusa2 explorează asteroidul din iunie 2018, pe suprafaţa căruia a lansat alte trei capsule toamna trecută. Ulterior, misiunea s-a concentrat pe colectarea de probe de pe asteroid. Acum, Hayabusa2 execută ultima parte a misiunii înainte de a se întoarce pe Terra. Este vorba de eliberarea ultimului rover, numit MINERVAII2.

Procesul a început miercuri (2 octombrie), când principala sondă japoneză a coborât până la 1 km deasupra suprafeţei asteroidului pentru a elibera MINERVAII2. Această eliberare s-a făcut mult mai de sus decât în cazul predecesorilor săi, MINERVA-II1A şi MINERVA-II1B, care au fost lansaţi de la 50 de metri deasupra lui Ryugu, potrivit Space.

Această parte a misiunii s-a făcut în mod diferit deoarece roverul trebuie să abordeze chestiuni diferite faţă de predecesorii lui. Oamenii de ştiinţă din cadrul  Agenţiei de Explorare Aerospaţială din Japonia (JAXA), care monitorizază Hayabusa2, vor să poată să studieze coborârea lungă şi lentă a robotului pe suprafaţa lui Ryugu, în timp ce sonda principală îşi continuă călătoria de la o altitudine de aproximativ 8-10 km. Această coborâre lentă a MINERVAII2 le va da posibilitatea oamenilor de ştiinţă să studieze cu o precizie mai mare câmpul gravitaţional exercitat de asteroid. Misiunea actualului rover se va încheia în 8 octombrie.

Credit foto: JAXA, Chiba Institute of Technology

Având o formă de diamant, Ryugu face parte dintr-un tip de rocă spaţială deosebit de primitiv, cunoscut ca un asteroid de tip C. Este o relicvă rămasă din primele zile ale Sistemului nostru Solar şi, prin urmare, înregistrează condiţiile şi chimia din acele vremuri, cu aproximativ 4,5 miliarde de ani în urmă.

Având mărimea unui frigider, sonda spaţială Hayabusa2 (al cărei cost a fost de 270 de milioane de dolari) a fost lansată în decembrie 2014, de la centrul spaţial Tanegashima din sudul Japoniei, cu o misiune istorică: recoltarea de probe de pe un asteroid. A asolizat pe suprafaţa lui Ryugu pe 22 februarie 2019. Va reveni pe Terra la sfârşitul anului 2020, aducând oamenilor de ştiinţă mostrele mult aşteptate.

Noi imagini spectaculoase cu suprafaţa asteroidului Ryugu