Home » Știință » X17, particula care ar putea duce la identificarea unei a cincea forţe fundamentale

Publicat: 15.12.2019
Particula a fost identificată de către cercetătorii de la Institutul de Studii Nucleare al Ungariei.

Modelul Standard al Universului cuprinde patru forţe fundamentale: gravitaţia, electromagnetismul, forţa nucleară, dar şi forţa nucleară slabă, totuşi observaţiile realizate de către cercetătorii de la Institutul de Studii Nucleare al Ungariei sugerează existenţa unei a cincea forţe. Oamenii de ştiinţă sunt de părere că o particulă nou identitificată, pe care au numit-o X17, este purtătoare a acestei forţe şi chiar că ar putea fi folosită pentru a înţelege natura materiei întunecate, notează Live Science.

Cercetătorii sunt sceptici în ceea ce priveşte cele două studii care au condus la descoperirea particulei X17 şi asta datorită faptului că nimeni, în afara cercetătorilor maghiari, nu a reuşit să confrme rezultatele acestor studii.

În 2016, cercetătorii maghiari au descoperit că în timpul descompunerii atomilor de beriliu particulele subatomice aveau un compartament care nu poate fi explicat cu ajutorul modelelor actuale. Calculele au arătat că X17 este responsabil de acest comportament anormal. Observaţiile au arătat că această particulă are 17 megaelectrovolţi, ceea ce înseamnă că X17 este de 34 ori mai mare decât un electron.

Studiul publicat în luna octombrie a anului 2019 explică faptul că un proces asemănător are loc şi în cazul atomilor de heliu. De asemenea, cercetătorii maghiari au stabilit că X17 este un boson, o particulă care transportă energie şi, în unele cazuri, forţe fundamentale. Această observaţie este cea care a dat naştere teoriilor legate de existenţea unei a cincea forţe fundamentale care ar putea explica materia întunecată şi care ar trebui să ducă la o regândire a Modelului Standard şi a fizicii particulelor.