Home » Stiinta » Cercetătorii au identificat o nouă modalitate de a afla vulnerabilitatea în faţa stresului

Autor: Adrian Popovici 12.22.2019
Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Rockefeller au identificat o serie de factori biologici care determină răspunsul unui organism în faţa stresului.

În cadrul unui studiu efectuat pe şoareci, cercetătorii de la Universitatea Rockefeller au identificat o serie de factori biologici care pot fi legaţi de răspunsurile pe care un organism le poate avea în faţa stresului, notează Medicalxpress. Acestea pot varia de la diferite tulburări ale sănătăţii mintale, depresie sau anxietate; afecţiuni psihosomatice sau, în unele cazuri, pot duce la o rezistenţă crescută în faţa stresului.

„Dacă identificăm factori similari în cazul oamenilor, aceştia ne-ar putea ajuta să identificăm cu acurateţe care sunt acei indivizi care pot suferi de tulburări depresive majore”, a explicat dr. Bruce McEwen. De asemenea, acesta a explicat faptul că o acetil-L-carnitina, acetyl-L-carnitine (LAC), poate face ca creierul să devină mai rezistent în faţa condiţiilor de stres, ceea ce deschide perspectiva unor noi tratamente şi terapii pentru tulburările depresive.

În cadrul acestui studiu, oamenii de ştiinţă au combinat o gamă mai largă de biomarkeri faţă de studiile anterioare, care se concentrau fie pe volumul ţesuturilor cerebrale sau pe nivelul unui anumit hormon. De asemenea, în acest studiu au fost folosite două tipuri de şoricei, împărţiţi conform nivelului de anxietate naturală şi a răspunsului în faţa  unor factori de stres. „Când am combinat datele din fiecare dintre aceste măsurători, grupul de şoareci cu un nivel ridicat de anxietate avea un profil distinct în comparaţie cu şoarecii rezistenţi”, adaugă dr. Carla Nasca. „Am integrat toţi biomarkerii într-un instrument de calcul care poate prezice dacă un şoarece este vulnerabil în faţa stresului sau să fie rezistent la el”, mai adăugat aceasta.

Plecând de la datele astfel colectate, oamenii de ştiinţă au creat un instrument care a putut face predicţii corecte despre răspunsul la stres al şoriceilor în opt din zece cazuri.

Analizele genetice ulterioare asupra şoriceilor care prezentau o rezistenţă crescută la stres au dovedit că, în cazul acestora, activarea anumitor gene. Experimentele realizate pe şoriceii cu anxietate şi cărora le-a fost adminstrat LAC au dovedit că această substanţă reprezintă un factor de stabilizare a stărilor şi a comportamentului în situaţiile stresante.

„Acestea sunt descoperiri interesante, deoarece putem aplica acum această metodă pentru a studia mecanismele care predispun la dezvoltarea problemelor de sănătate induse de stres şi să ne îndreptăm către abordări bazate pe medicamente de precizie în prevenirea tulburărilor psihiatrice”, a declarat dr. Nasca. „Sperăm ca într-o zi să putem fi capabili să previnim depresia prin atenuarea efectelor nocive ale experienţelor stresante”.

Studiul a fost publicat în Biological Psychiatry.

Nikola Motors a cumpărat designul primului său camion