Home » Știință » Astronomii au surprins o gaură neagră supermasivă ale cărei emisii au atins 99% din viteza luminii

Publicat: 11.01.2020
Fenomenul a avut loc în galaxia Messier 87, la aproximativ 53 de milioane de ani-lumină.

Gaura neagră M87*, din mijlocul galaxiei Messier 87, este cunoscută comunităţii ştiinţifice şi publicului larg datorită muncii depuse de către echipa Event Horizon care a produs prima imagine a unei găuri negre. Într-un studiu prezentat în cadrul unei întâlniri a Societăţii Astronomice Americane de către dr. Ralph Kraft, cercetător al Centrului pentru Astrofizică Harvard-Smithsonian, este prezentat modul în care această gaură neagră a emis un jet de material a cărui viteză a atins 99% din cea a luminii, notează Science Alert.

„Este pentru prima dată când astfel de viteze extreme ale unui jet cauzate de o gaură neagră au fost înregistrate folosind observatoare cu raze X”, explică dr. Ralph Kraft. Acesta adaugă: „Am avut nevoie de instrumentele sensibile ale telescopului Chandra pentru a face aceste observaţii”.

Găurile negre supermasive precum M87*  atrag material spre centrul galactic, totuşi, contrar concepţiilor comune, tot acest material nu ajunge în mod obligatoriu să fie înghiţit de către gaura neagră. Cercetătorii explică faptul că doar o mică parte din material este atras de către atracţie gravitaţională, în timp ce altă mică parte este aruncată înapoi în spaţiu.

Atunci când materia este aruncată în spaţiu de către o gaură neagră, jeturile nu sunt neapărat uniforme şi sunt „modelate” după câmpurile magnetice. Instrumentele telescopului Chandra sunt îndeajuns de fine încât pot surpinde aceste „noduri” care pot apărea şi, mai important, pot să analizeze.

Datele oferite de către telescop arată că două astfel de noduri aflate la 900 şi 2.500 de ani lumină de gaura neagră sugerează că acestea pot călători la viteze imposibile: 6,3 ori viteza luminii, respectiv 2,4 viteza luminii.La prima vedere, aceste observaţii intră în contradicţie directă cu teoriile şi ecuaţiile emise de către Alber Einstein, care teoretiza că viteza maximă pe care o particulă o poate atinge este cea a luminii, orice impuls de energie suplimentar primit pentru a depăşi această limită fiind transformat în masă. Cercetătorii explică faptul că în acest caz ne aflăm în faţa unui fenomen numit „viteză superluminală” care apare atunci când materia din găurile negre călătoreşte la o viteză comparabilă cu cea a luminii în linia noastră de observaţie.

Acest fenomen a mai fost obervat şi cu alte ocazii, totuşi, aceasta este prima dată când oamenii de ştiinţă au reuşit să observe fenomenul în spectrul razelor X.

Studiul a fost publicat în Astrophysical Journal.

Găurile negre pot apărea şi fără ca miezul unei stele să intre în colaps

Unde ajungi dacă călătoreşti printr-o gaură neagră?