Home » Știință » O nouă moleculă absoarbe cu 50% mai bine energia solară

O nouă moleculă absoarbe cu 50% mai bine energia solară

Publicat: 28.01.2020
Această moleculă poate absorbi energie de la întreg spectrul vizibil al luminii.

Identificarea unor molecule şi materiale care să poată absorbi şi converti în mod eficient lumina solară reprezintă baza pe care ar putea fi construită o lume în care nu mai folosim combustibilii fosili. O echipă de cercetători a creat o astfel de moleculă, aceasta putând capta energia întregului spectru al luminii vizibile, urmând să fie folosită pentru producerea hidrogenului, un combustibil alternativ pentru motoarele cu combustie internă, notează Phys.

Această nouă moleculă poate să colecteze cu până la 50% mai multă energie solară în comparaţie cu tehnologiile actuale. „Întreaga idee este că putem folosi fotoni de la Soare şi să îi transformăm în hidrogen. Pentru a simplifica, colectăm energia de la lumina soarelui şi o stocăm în legături chimice, astfel încât să poată fi folosită ulterior”, explică Claudia Turro, profesoară de Chimie şi directoare a Centrului pentru Dinamică Chimică şi Biofizică din cadrul Universităţii Ohio, Statele Unite ale Americii.

Cercetătorii care au contribuit în cadrul acestui proiect au reuşit să colecteze lumină de la întreg spectrul vizibil al luminii, înclusiv de la lumina infraroşie; această energie este folosită pentru a produce rapid şi eficient hidrogen.

Ceea ce o face să funcţioneze este faptul că sistemul este capabil să pună molecula într-o stare excitată, unde absoarbe fotonii şi este capabilă să stocheze doi electroni pentru a produce hidrogen. […] Acest stoc de doi electroni într-o singură moleculă derivată din doi fotoni şi folosirea lor împreună pentru a produce hidrogen, nu are precedent”, explică dr. Turro.

Pentru a crea acest catalizator, cercetătorii au folosit molecule ale rodiului, elementul chimic cu numărul atomic 45, ceea ce duce la pierderi mai mici de energie, ceea ce permite colectarea de energie de întreg spectrul vizibil, de la lumina infraroşie la cea ultravioletă. „Cred că motivul pentru care funcţionează este acela că molecula este greu de oxidat. Şi trebuie să avem energie regenerabilă. Imaginaţi-vă dacă am putea folosi lumina solară pentru energia noastră în loc de cărbune, gaz sau petrol, ce am putea face pentru a ne ocupa de schimbările climatice”, mai adaugă dr. Turro.

Studiul fost publicat în Nature Chemistry.

A fost creat combustibilul lichid ce poate stoca energia solară timp de 18 ani