Home » Știință » Care au fost evenimentele care au dus la scufundarea continentului Zeelanda?

Care au fost evenimentele care au dus la scufundarea continentului Zeelanda?

Publicat: 10.02.2020
Geologii au ajuns la concluzia că la scufundarea acestui continent au contribuit două evenimente tectonice.

Descoperirea urmelor continentului scufundat Zealandia a creat agitaţie în lume ştiinţifică, geologii reuşind să aducă la lumină noi detalii despre istoria planetei noastre. Totuşi, descoperirea unui nou continent în sud-vestul Oceanului Pacific a dus şi la apariţia unor noi întrebări, printre acestea fiind şi cea legată de modul în care acest continent a dispărut.

Un studiu recent a ajuns la concluzia că acest continent a fost scufundat de către două evenimente majore. Astfel, în primă instanţă, Zeelandia a fost desprinsă de Australia şi Antarctica şi apoi forţele geologice care au dus la formarea Inelului de Foc din Pacific au distrus continentul, notează Science Alert.

Studierea Zeelandei se dovedeşte a fi un efort extrem de complciat şi asta din cauza faptului că mare parte din suprafaţa continentului se află sub o aproape un kilometru de apă. În ciuda acestui fapt, prima expediţie a avut loc în anul 1972 şi a vizat studierea arealului dintre Australia, Noua Zeelandă şi Noua Caledonie. Rezultatele acestei expediţii sugerează că forţele tectonice au întins şi subţiat crusta continentală până în punctul în care Zeelanda s-a desprins de Gondwana, un supercontinent care a existat în urmă cu 85 de milioane de ani în urmă.

O expediţie din anul 2017 şi care a durat nouă săptămâni a studiat mostre de sedimente obţinute din diferite zone şi de la diferite adâncimi şi au stabilit că Zeelandia a fost scufundată de un eveniment de ruptură de subducţie.