Home » Știință » Virtutile transpiratiei umane

Virtutile transpiratiei umane

Publicat: 22.07.2008
Toleranta olfactiva in privinta mirosurilor corporale s-a diminuat semnificativ de-a lungul timpului. Pentru a le masca sau combate, oameni au imprumutat din natura esentele plantelor si florilor, gasind diverse metode de a le exploata in folosul lor, iar ulterior industria cosmetica a gasit diverse solutii pentru a lupta eficient impotriva mirosurilor neplacute.

Antenele emotionale

Ultima descoperire a cercetatorilor israelieni, desi mai putin importanta la prima vedere, a fost de natura sa mareasca lista motivelor pentru care este bine sa transpiram. In urma experimentelor efectuate la Universitatea Ebraica din Ierusalim, oamenii de stiinta au anuntat ca transpiratia corpului uman este in masura sa ofere informatii pretioase asupra starii fiziologice si psihologice ale unui individ.

Descoperirea a trezit un interes neasteptat in lumea stiintifica. Expertii care au participat la acest experiment au detaliat pentru revista “The Physical Review Letters” modul in care reuseste transpiratia umana sa contina informatii esentiale asupra caracterului unui om.Un studiu care nu se afla decat la inceputul sau, dar care poate furniza informatii pretioase pentru o intreaga arie de discipline adiacente. O echipa de experti formata din profesori universitari si medici au observat faptul ca pielea umana este compusa dintr-o serie de antene minuscule, care sunt capabile sa emita frecvente. Utilizand o noua tehnica de imagistica, numita tomografie optica coerenta, cercetatorii au refacut drumul pe care il parcurge sudoarea, de la formarea sa in interiorul organismului pana la aparitia sa in stratul superior al epidermei. In urma analizarii imaginilor obtinute, s-a putut observa ca transpiratia umana contine minuscule antene elicoidale generatoare de unde electromagnetice, care pot varia intre 75 GHz si 110 GHz.

Aceste cifre variaza, insa acest lucru nu este deloc intamplator, iar cercetatorii s-au intrebat ce anume le influenteaza puterea de emisie. Dupa mai multe teste efectuate, si-au dat seama ca semnalul inregistrat depindea de activitatea psihica a individului testat. Mergand mai departe cu analiza, cercetatorii au reusit sa demonstreze ca semnalele electrice inregistrate se afla in raport cu evolutia presiunii arteriale si a ritmului cardiac. Descoperirea acestei legaturi este echivalentul unei mini-revolutii stiintifice pe cale sa se realizeze, deoarece cercetatorii pun la cale o metoda de teledetectie care va permite o cunoastere mai profunda si poate chiar si o anticipare a starii fizice si psihice a omului.

Medicii sunt de acord ca aceasta descoperire poate ajuta la supravegherea de la distanta a pacientilor, la evaluarea starii lor fizice si la dignosticarea maladiilor cauzate de stres. Desi se afla abia la inceputul acestei explorari, cercetatorii sunt increzatori in puterea descoperirii lor. Va fi nevoie de mai mult timp pentru a avansa cercetarile in acest domeniu si pentru a exploata la maxim acest aspect, insa acestia raman increzatori.

Se cauta vinovati

O echipa de cercetatori francezi a incercat sa afle, in cadrul unui experiment, care sunt microorganismele vinovate de mirosurile urate rezultate in urma transpiratiei. O bacterie vinovata de mirosurile intepatoare care amintesc de mirosul de ceapa, Staphyloccocus haemolyticus, a fost incubata intr-o proba de sudoare sterila. In urma fermentarii, a fost degajat un puternic miros de transpiratie. Prezenta acestor bacterii in procesul transpiratiei a fost doar anticipata, insa nu si documentata pana in prezent. Chiar daca mirosul urat este cauzat de bacterii, acestea au rolul de a regla anumite procese. Dermatologii sunt de parere ca cea mai eficienta metoda de a le reduce numarul este folosirea apei si sapunului. Insa nu se recomanda folosirea sapunurilor antibacteriene, deoarece acestea sunt prea puternice si pot duce la un dezechilibru al florei bacteriene, prin urmare sterilizarea excesiva nu este recomandata.

Termostatul biologic

A transpira este un lucru cat se poate de natural in cazul oamenilor. Niciuna dintre actiunile corpului uman nu este intamplatoare, desi procesul transpiratiei creaza un disconfort fizic. Corpul uman se foloseste de aceasta metoda pentru a-si regla temperatura si pentru a elimina o parte din toxinele corpului. Un individ poate elimina de-a lungul unei zile, jumatate pana la un litru de sudoare. Problema cea mai mare care vine odata cu transpiratia si care produce oamenilor mai mult disconfort decat senzatia de umezeala in sine, este mirosul neplacut are apare odata cu aceasta. El se produce in momentul in care sarurile prezente in transpiratie intra in contact cu bacteriile care se afla pe pielea noastra. Zona corporala prin intermediul careia se elimina cea mai mare cantitate de sudoare este axila. Prin urmare, deodorantele si anti-perspirantele au devenit accesorii obligatorii ale igienei zilnice. Daca deodorantele au proprietatea de a preintampina formarea mirosului neplacut, antiperspirantele au fost concepute pentru a inhiba transpiratia, fapt care a dus la crearea multor controverse medicale, nelamurite inca in totalitate. Legatura dintre utilizarea antiperspirantului si aparitia cancerului de san nu este inca complet elucidata. Majoritatea au in compozitie compusi de aluminu, al caror rol este acela de a impiedica formarea transpiratiei prin blocarea porului din piele. Odata intrerupt procesul eliminarii toxinelor prin piele, corpul le depoziteaza in nodulii limfatici care sunt localizati in preajma axilei. Alte teorii sustin ca nu impiedicarea procesului in sine al transpiratiei ar fi vinovatul, ci ingredientele antiperspirantului, care contine parabeni si aluminiu.

„Străzi deschise” weekendul 20 și 21 aprilie: O nouă zonă din București devine pietonală