Home » Timp Liber » Pe lumea cealalta

Pe lumea cealalta

Publicat: 09.03.2007
Aproape patru milioane de oameni duc vieti duble. Nimic ilegal sau imoral in acest comportament. E vorba doar de un segment al noii economii bazate pe internet.

Aproape in fiecare seara, deschid cu oarece emotie computerul pentru a vedea daca am reusit sa castig ceva dolari din speculatii imobiliare. Pana acum nu s-a intamplat minunea, semn clar ca nu ma pricep foarte tare la business si ca reteta nu este prea potrivita: am cumparat terenuri pe care le-am plasat apoi pe „Sales“ la un pret mai mare. Esecul nu m-a facut insa sa renunt la Second Life (SL), jocul 3D pe internet care face furori in ultimele luni in lumea intreaga. Universul virtual de aici este mult prea fascinant pentru a te plictisi si a-l parasi definitiv. Cel putin in primele cateva luni.

Second Life e dificil de explicat. Numai dupa ce ai intrat in aceasta lume si ti-ai facut un minim stagiu intelegi de unde-i vine succesul si ca nu este vorba, in nici un caz, de un joc video pentru adolescenti, cu monstri si impuscaturi.

SL poate fi considerat drept cel mai reusit vis al oamenilor cu acces la internet si computer. Poti sa arati oricum iti doresti, esti vesnic tanar, nu te imbolnavesti, te poti distra si vizita locuri minunate fara un ban, dar in acelasi timp, daca doresti si ai un cont de banca generos, poti duce o viata de nabab, cheltuind sume semnificative. Intalnesti oameni din lumea intreaga cu care poti sa stai la taclale (engleza e obligatorie in acest spatiu); inveti rapid sa zbori, sa te teleportezi, sa mergi normal sau sa alergi; poti sa te imbraci ultracool cu doar cativa dolari. In fine, ai posibilitatea sa faci o multime de lucruri, ceea ce inseamna un grad de libertate nemaiintalnit in viata reala… si nici intr-un alt loc pe computer.

Second Life poate fi inteles oarecum prin analogie cu desenele animate (oare fascinatia pentru acest joc poate fi explicata prin placerea, adanc ascunsa in subconstient, creata de cartoons in copilarie?). Diferentele esentiale constau in peisajul extrem de realist si de elaborat si in faptul ca tu esti personaj in tot acest film. Te vezi pe ecranul computerului sub forma de avatar (personaj virtual) si, din clicuri de maus, te reinventezi dupa cum doresti.

Toata lumea este tanara, stralucitoare si vesela (desi, daca chiar tii neaparat sa fii un burtos ghebos cu negi pe spate, ai si aceasta posibilitate). Anonimatul este deplin: poti sa pretinzi ca esti orice si oricine, nimeni nu are cum sa verifice daca ceea ce spui e adevarat.

Si de aici incepe aventura. Second Life te invita nu doar sa privesti la spectacolul lumii paralele, ci si sa faci in permanenta ceva, sa interactionezi, sa fii activ, sa licitezi pentru terenuri (ai ocazia sa cumperi si o insula, dar e extrem de scump), sa construiesti cladiri, sa concepi gadgeturi vorbitoare, sa amenajezi locuri publice precum parcurile, sa deschizi afaceri. Aproape tot ce este interzis in lumea reala din lipsa de posibilitati materiale este permis in acest univers virtual. De altfel, business-ul de orice fel este preocuparea majora in SL.

Universul de aici seamana cu America secolelor XVI-XVIII, astfel incat majoritatea locuitorilor par sa aiba comportament de colonisti. In SL, exista o moneda locala, care a imprumutat numele companiei proprietare si fondatoare, Linden Labs. Aceasta fluctueaza in functie de dolar si poate fi schimbata online cu moneda americana reala la un curs de aproximativ 280 lindeni/1 USD. Mecanismul economic e simplu: te inscrii cu un numar de card (sunt acceptate si cele din Romania) cu care iti alimentezi contul in lindeni. In caz ca ai reusit sa faci afaceri de succes, schimbi lindenii in exces, iar dolarii adevarati iti intra instantaneu in cont. Este greu de stabilit daca e vorba de marketing subtil sau de pura realitate, dar SL anunta ca a produs deja destui antreprenori de succes. Presa internationala citeaza cazul chinezoaicei Anshe Chung – acesta este numele de avatar, cel real ramanand un mister – care, din speculatii imobiliare, a castigat aproximativ un sfert de milion de dolari, sau pe cel al unei profesoare care si-a parasit catedra pentru a se ocupa de magazinul sau de haine de piele din SL, care ii aduce un venit lunar mult mai mare decat vechea slujba. SL se dovedeste un loc ideal pentru afaceri si din motivul ca aici nu se plateste nici un impozit pe venit. Un adevarat paradis fiscal, asadar.

Teritoriul poate fi considerat si un intins Las Vegas. Cazinourile si sexy-cluburile sunt cu miile, de la cele mai populare, la unele extrem de rafinate. Aproape toata lumea experimenteaza sexul si flirtul virtual. Nu exista absolut nici un risc. In SL nu exista SIDA, iar sarcinile nedorite sunt excluse.

Faptul ca Second Life este deja un fenomen economic mondial care ar putea sa indice tendinte de evolutie viitoare este intarit de importul de servicii si software din lumea reala pe care il face constant SL. Dincolo de puternicele – si suprasolicitatele deja – servere care gazduiesc spatiile, obiectele si milioanele de persoane virtuale, acest univers mirific este intretinut de echipe de tehnicieni cat se poate de reale. Totodata, antreprenorii din SL angajeaza in lumea reala programatori care construiesc obiectele si amenajeaza spatiile virtuale. Insa interfetele de programare care permit crearea de obiecte sunt la indemana oricui in Second Life. Usor de utilizat, ele se aseamana cu jocurile de tip Lego. 
Cand vine vorba de promovarea imaginii, aproape nici o institutie nu-si mai permite sa ignore acest taram. Giganti mondiali ca Nike sau Dell si-au deschis reprezentante in Second Life, Suedia studiaza posibilitatea de a stabili o ambasada, exista biserici, comunitati de artisti, teritorii care incearca sa imite caracteristicile spatiului real (Olanda, de exemplu). Nebunia Second Life pare sa se afle abia la inceput. Intr-o singura saptamana se inscriu pana la 200.000 de pamanteni, care capata astfel acces la o noua cetatenie si la un nou univers oniric.

Sumele in dolari manipulate in SL sunt deja ametitoare. Si, evident, deja au aparut primele voci care sugereaza ca, de fapt, Linden Labs nu face decat sa-i exploateze in scop de castig imediat si rapid pe amatorii de universuri virtuale, pe frustratii lumii reale. Deocamdata, la orice ora din zi si din noapte, cateva zeci de mii de oameni sunt conectati concomitent la lumea care le permite libertate cvasitotala. Iar numarul lor creste in fiecare zi.

foto: Reuters, Guliver

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase